۰۹ دی ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۳
اختصاصی
افزایش دوام قطعات خودرو‌ها با کنترل کیفیت اصولی در کارخانجات خودروسازی + صوت
عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی نصب قطعات غیراستاندارد در خودرو‌های تولیدی را از معضلات جدی در صنعت خودرو برشمرد و بیان کرد: متاسفانه دوام قطعات در خودرو‌های تولیدی به قدری پایین است که خودرویی که تازه از کارخانه تحویل گرفته شده دچار نقص فنی می‌شود.
کد خبر: ۹۷۱۷

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی نصب قطعات غیراستاندارد در خودرو‌های تولیدی را از معضلات جدی در صنعت خودرو برشمرد و بیان کرد: متاسفانه دوام قطعات در خودرو‌های تولیدی به قدری پایین است که خودرویی که تازه از کارخانه تحویل گرفته شده دچار نقص فنی می‌شود.

کامران غضنفری عدم تناسب قیمت گذاری از ابتدا تا انتهای زنجیره خودروسازی را امری غلط خواند و اظهار داشت: اینکه تولید کنندگان مواد اولیه اعم از فولاد، مس و آلومینیوم، نهاده‌های انرژی را با قیمت ریالی تامین، اما تولیدات خود را با بر مبنای نرخ جهانی در بورس عرضه و تحویل قطعه سازان می‌دهند، منصفانه نیست.

وی ضمن تاکید بر بهینه سازی توزیع مواد اولیه در زنجیره تامین تصریح کرد: متاسفانه از محل توزیع مواد اولیه به شیوه کنونی، منافعی نصیب سوداگران شده و هزینه آن از جیب مصرف کننده پرداخت می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: از سوی دیگر در انتهای زنجیره تولید، خودروسازان را داریم که عملکرد خوبی تا کنون نداشته و خودرو‌های غیر استاندارد با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ جهانی را تحویل خریداران می‌دهند.

غضنفری افزود: عرضه قطره چکانی خودرو در بازار و دپوی بخش عمده محصولات از دیگر ترفند‌های ناصوابی است که خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود به کار می‌برند.

وی نصب قطعات غیراستاندارد در خودرو‌های تولیدی را از دیگر معضلات در صنعت خودرو برشمرد و بیان کرد: متاسفانه دوام قطعات در خودرو‌های تولیدی به قدری پایین است که خودرویی که تازه از کارخانه تحویل گرفته شده دچار نقص فنی می‌شود؛ لذا جای سوال است نقش واحد کنترل کیفیت در کارخانجات خودروسازی چیست؟

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واحد کنترل کیفیت در کارخانجات خودروسازی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، تصریح کرد: این در حالی است که کنترل کیفیت اصولی داوم قطعات را افزایش داده و از نقص فنی خودرو‌ها در مراحل ابتدایی تولید جلوگیری خواهد کرد.

غضنفری ادامه داد: ایراد دیگری که به خودروسازان وارد است، امتناع از اعلام قیمت تمام شده خودرو است، زیرا بهای تمام شده خودرو با قیمتی که تحویل مصرف کننده می‌شود، فاصله دارد.

وی با صراحت بیان کرد: اگر خودروسازان مدعی هستند با تولید هر خودرو زیان می‌کنند، عقل سلیم حکم میکند تولید را متوقف کنند چراکه با توقف تولید حداقل ضرر نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از خودروسازان انتظار می‌رود یکبار برای همیشه قیمت تمام شده خودرو را بر مبنای بهای قطعات، دستمزد نیروی کار و نهاده‌های انرژی برای مردم شفاف کنند.

غضنفری با اشاره به اینکه خودروسازان با جذب بی حساب و کتاب نیروی کار و پرداخت حقوق بالا به افزایش قیمت تمام شده خودرو در کشور دامن زده و در نهایت در محاسبه قیمت نهایی به مردم اعلام می‌کنند بابت هر خودرو زیان می‌کنیم، اظهار داشت: چرا کارخانه‌ای که با پنج هزار نیروی کار اداره می‌شود را باید با بیست هزار نیرو مدیریت کرده و حقوق و دستمزد ۱۵ هزار نیروی مازاد را از جیب مصرف کننده پرداخت کنیم؟

وی افزود: اگر خودروسازان با زیاندهی مواجه هستند چرا هر سال با خرید انبار و پارکینگ‌های جدید به دارایی‌های خود اضافه میکنند؛ لذا به نظر می‌رسد افزایش دارایی‌خودروسازان با ادعای آنها مبنی بر زیان تولید همخوانی ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه فضای سالمی بر صنعت خودرو حاکم نیست، عنوان کرد: صنعت خودرو نیاز به بازنگری اساسی دارد و همان طور که اشاره شد در ابتدای زنجیره تولید باید محاسبه قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله فولاد، مس پتروشیمی و... برای خودروساز به عنوان مشتری نهایی نه بر اساس نرخ جهانی بلکه بر مبنای ریال محاسبه شود و در خودروسازی نیز می‌بایست با کنترل نیروی کار و مدیریت در پرداخت حقوق‌ها و هزینه‌های جاری نسبت به کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده خودرو در کشور اقدام کرد.

تعداد بازدید : 2

ارسال نظر