۱۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
اختصاصی
حذف سوداگری از بازار خودرو‌های تجاری با مکانیزم فروش در بورس کالا
سیاست گذار در سال‌های اخیر به منظور پاسخ به نیاز مشتریان و حذف سوداگری از بازار خودرو، روش‌های مختلفی از جمله عرضه خودرو در بورس کالا، سامانه یکپارچه فروش و عرضه مستقیم توسط خودروسازان را مورد آزمون و خطا قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۹

به گزارش کارنا، سیاست گذار در سال‌های اخیر به منظور پاسخ به نیاز مشتریان و حذف سوداگری از بازار خودرو، روش‌های مختلفی از جمله عرضه خودرو در بورس کالا، سامانه یکپارچه فروش و عرضه مستقیم توسط خودروسازان را مورد آزمون و خطا قرار داده است.

از میان روش‌های یاد شده فروش خودرو در بورس کالا با استقبال تولیدکنندگان، زنجیره تامین و مصرف کنندگان خودرو مواجه شد، اما اجرای این سیاست به تصمیم سیاست گذار پس از مدت کوتاهی متوقف شد.

اگرچه فروش خودرو در بورس کالا همواره موافقان و مخالفان خود را داشته است، اما همواره به عنوان راهکار میانی برای حذف واسطه گری و ایجاد شفافیت در بازار خودرو مطرح بوده است.

به رغم مخالفت سیاست گذار با فروش خودرو‌های سواری در بورس، اما این روز‌ها شاهد تجربه عرضه خودرو‌های تجاری و سنگین در بورس کالا هستیم که می‌تواند زمینه فروش محصولات سواری خودروسازان در بورس را فراهم کند.

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ضمن تاکید بر اهمیت فروش خودرو‌های سواری و تجاری در بورس کالا اظهار داشت: یکی از اشکالاتی که به فروش خودرو از طریق قرعه کشی وارد است، شکاف قیمتی خودرو در کارخانه و بازار آزاد است. از این رو خودروساز انتظار دارد سود ناشی از این اختلاف قیمت به جای برندگان خوش اقبال و یا واسطه گران، وارد چرخه تولید شود.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: از سوی دیگر، برندگان در طرح‌های فروش خودرو با فروش خودرو با نرخ آزاد در بازار که برخی مصرف کننده واقعی و بعضی دلال هستند به ایجاد شکاف قیمتی خودرو در کارخانه و بازار دامن زده اند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ادامه داد: این در حالی است که با فروش خودرو در بورس، قیمت واقعی خودرو کشف و با حذف واسطه گران امکان خرید خودرو برای مصرف کننده واقعی فراهم می‌شود.

خالقی یادآور شد: همچنین با کشف قیمت خودرو در بورس هم سودی عادلانه برای خودروساز پیش بینی شده و هم بخشی از این سود در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: از آنجا که بورس دارای سازوکاری شفاف است با فروش خودرو در بورس کالا می‌توان تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار که پیش از این نصیب واسطه گران شده است را در مسیری عمومی و عادلانه برای توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش سهم تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی، توسعه تکنولوژی و ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی به کار گرفت.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه سود تاخیر در بورس از عرضه عمومی بیشتر است، خودروساز با عرضه محصولات خود در بورس کالا متعهد به تحویل خودرو در موعد مقرر است. در صورتی که با فروش به روش قرعه کشی، خودروساز تعهدی نسبت به تامین نیاز بازار نداشته و اغلب سعی می‌کند محصولات خود در مواقعی که بازار با رشد تقاضا مواجه است به بازار عرضه کند.

خالقی یادآور شد: از آنجا که کشف قیمت در بورس بر مبنای تقاضای موجود و رقابت متقاضیان صورت می‌گیرد، با فروش خودرو در بورس کالا فاصله قیمت کشف شده در بورس با بازار آزاد کاهش پیدا کرده و بسیاری از دلالان و واسطه گران حذف و تمایل به خرید خودرو با هدف سرمایه گذاری کاهش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر