به گزارش کارنا، عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در سالهای اخیر به یکی از موضوعات مهم و مورد بحث در بازار خودرو تبدیل شده است، به طوری که برخی کارشناسان، نمایندگان مجلس و فعالان بازار سرمایه از این روش به عنوان راهکاری موثر برای بهبود وضعیت صنعت خودرو حمایت کرده و عدهای نیز آن را سیاست مناسبی برای فروش خودرو در بلند مدت نمیدانند.
با وجود تضاد دیدگاه ها، اما امروز فروش خودرو در بورس کالا به بحثی داغ در محافل اقتصادی تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان آن را راهکاری کارآمد برای ایجاد شفافیت، افزایش رقابت و حذف واسطه گری از بازار خودرو عنوان میکنند.
حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است فروش خودرو در بورس کالا به دلیل کشف کارشناسی قیمت خودرو نقش به سزایی در شفافیت قیمت گذاری و معاملات خودرویی و همچنین جلوگیری از التهابات، ایجاد رانت، اشکالات ساختاری در سیستم تولید و عرضه و عدم دسترسی همگانی به معاملات آزادانه کالاها خواهد داشت.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: عرضه اصولی خودرو در بورس کالا و بر اساس نظام بازار آزاد منشأ بسیاری از موفقیتها و اصلاح سیستمهای غلط گذشته بوده و موجب بهبود وضعیت نقدینگی بنگاههای اقتصادی فعال در خودروسازی و به تبع ارتقای کیفیت محصولات و بهبود ساختارهای مالی و اقتصادی فروش در صنعت خودرو خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است طی سالهای اخیر که بورس کالا میزبان عرضه محصولات پتروشیمی، فولادی، کشاورزی و ... بوده، مداخله دولت، امکان کشف صحیح قیمت را از بین برده و نقش بورس کالا در تنظیم گری بازار را تحت تاثیر قرار داده است.
میرمعینی تاکید کرد: اگر قرار است خودرو در بورس کالا عرضه شود میبایست مداخلات دولت به حداقل برسد و بورس کالا بتواند از شیوه نامههای بسیار متنوع خود در جهت تنظیمگری بازار استفاده کند تا هم دسترسی مردم به خودرو تسهیل شود و هم مرجع قیمتی مناسب برای خودروها در کشور باشد.
وی فروش خودرو در بورس کالا را راهکاری موثر در ایفای به موقع تعهدات خودروسازان و تحویل به موقع خودرو به مشتریان دانست و بیان کرد: بورس کالا به سبب مکانیزمهای اجرایی و نظارتی که در اختیار دارد و همچنین حمایت قانون از مکانیزمهای حقوقی حاکم بر معاملات بورس نقش موثری بر ایفای تعهدات شرکتهای خودروسازی به مشتریان خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در صورتی که بورس کالا کار خود را به درستی انجام دهد و از پشتوانههای حقوقی و اجرایی کافی برخوردار باشد قطعا با فروش خودرو در بورس کالا شاهد افزایش رقابت و تنظیم بازار خودرو خواهد شد.
میرمعینی با صراحت بیان کرد: اگر تا کنون عرضه خودرو در بورس کالا به صورت گسترده اتفاق نیفتاده است به این دلیل است افرادی با نفوذ چه در داخل و چه خارج از شرکتهای خودروسازی از رانتهای کلان در این حوزه سوء استفاده کرده و حقوق مصرف کننده، تولید کننده، سرمایه گذار و سهام داران را تضییع کرده اند.
وی افزود: این رانت به قدری کلان بوده که مبادی تصمیم گیری و سیاست گذاری عرضه خودرو در بورس کالا را تحت تاثیر قرار داده و اجرای این سیاست را با تاخیر مواجه کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر قرار است بورس منبع توزیع صحیح کالا و مرجع قیمت گذاری و کشف قیمت کارشناسی قرار بگیرد و زمینه دسترسی کلیه مصرف کنندگان به خودرو فراهم شود، حاکمیت باید با تلاش و حمایت جدی خود دست رانت خواران را از این مسیر کوتاه کرده و موانع موجود برای فروش خودرو در بورس کالا را به حداقل برساند.
میرمعینی بورس را سامانهای شفاف و با قابلیت دسترسی آسان برای خرید خودرو دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه خرید خودرو از بورس بدون نیاز به حضور فیزیکی و از طریق بسترهای مجازی انجام میشود، موجب صرفه جویی در وقت مصرف کنندگان شده و از طرفی تولید کنندگان نیز دسترسی امن تری به بازار مصرف خواهند داشت و هم مصرف کننده و هم تولید کننده از منافع خودروی بورسی منتفع خواهند شد.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگرچه عرضه و تقاضای آزادانه در بازار خودرو به شدت تحت تاثیر سیاستگذاریهای کلان سیاسی از جمله کاهش تحریمها، نحوه دسترسی شرکتهای خودروسازی به مواد اولیه و قطعات، تثبیت نرخ ارز و آرامش سیاسی در کشور قرار دارد، اما در مجموع فروش خودرو در بورس کالا اقدامی مثبت در جهت دسترسی آسان و امن مصرف کنندگان به خودرو و افزایش حجم معاملات در بازار خودرو و بهبود اقتصاد صنعت خودرو است.
ارسال نظر