به گزارش کارنا، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تولید در شرایط غیر رقابتی و انحصاری موجب آسیب به تولید کننده، مصرف کننده و سهامداران شرکتهای خودروسازی است، اظهار داشت: با واردات خودرو و ایجاد رقابت در صنعت خودرو، خودروسازان ناچار به ارتقای کیفیت محصولات خود خواهند شد.
عباس آرگون با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو عنوان کرد: یکی از دلایل عمدهای که موجب نرخ گذاری دستوری خودرو شده بحث انحصار در خودروسازی است، در حالی که با واردات گسترده خودرو، صنعت خودرو از انحصار خارج شده و نیازی به قیمت گذاری دستوری نیز نخواهد بود.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: البته با توجه به شرایط فعلی که بر صنعت خودرو حاکم است، عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت خودرو در بورس نیز میتواند به تنظیم بازار کمک کند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکید کرد: باید شرایط در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کرد که قیمت خودرو چه در قالب بورس کالا و چه خارج از آن توسط مکانیزم بازار تعیین شود چراکه شائبه قیمت گذاری در هر حوزهای موجب آسیب به آن صنعت خواهد شد.
آرگون با بیان اینکه هر تغییر و اصلاحی در خودروسازی باید پایهای و اساسی باشد، یادآور شد: فروش خودرو در بورس کالا ممکن است بخشی را منتفع و عدهای را متضرر کند.
وی اظهار داشت: تعیین قیمت خودرو بر اساس مکانیزم بازار هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده و هم سهامدارانی است که در سالهای اخیر به سبب قیمت گذاری دستوری متضرر شده اند.
وی با اشاره به اینکه تولید در شرایط غیر رقابتی و انحصاری موجب آسیب به تولید کننده، مصرف کننده و سهامداران شرکتهای خودروسازی است، ادامه داد: با واردات خودرو و ایجاد رقابت در صنعت خودرو، خودروسازان نیز ناچار به ارتقای کیفیت محصولات خود خواهند شد.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان بیان کرد: در یک بازار انحصاری مصرف کننده ناچار به خرید خودروی داخلی است چراکه انتخاب دیگری ندارد، اما با واردات خودرو امکان رقابت در بازار فراهم شده و تولید کنندگان به دنبال بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری خواهد رفت.
ارسال نظر