به گزارش کارنا، در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تعرفه ۶۰ درصدی و سقف ارزی ۳.۳ میلیارد یورویی را برای واردات خودرو در نظر گرفته بود، اما در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام در تازهترین تصمیم خود به سقف ارزی دو میلیارد یورویی و تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو که همان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ بود، رأی داده است؛ بنابراین افزایش حجم واردات و کاهش قیمت تمامشده خودروهای وارداتی در سال آینده دور از انتظار خواهد بود.
محمد بیات، دبیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره کاهش ارز واردات خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس حق قانونی خود، ارز واردات خودرو را از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به دو میلیارد یورو کاهش داده است، اما هدف کمیسیون تلفیق از تصویب افزایش ارز تخصیصی به واردات خودرو، حذف رانت از خودروسازی کشور بوده است، زیرا هر چه فرآیند واردات خودرو تسهیل شود قطعا رقابت بیشتری را در بازار خودروهای داخلی شاهد خواهیم بود.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه هدف کمیسیون تلفیق از افزایش ارز واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به هیچ وجه نابودی و ورشکستگی صنعت خودرو کشور نبوده است، تصریح کرد: نگاه مجلس به این موضوع تنها افزایش رقابت خودروسازان داخلی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بوده نه فلج کردن صنعت خودروسازی داخلی.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: قطعا با این تصمیم و کاهش ارز واردات، ورود خودروهای خارجی به کشور متوقف شده و به این ترتیب تغییر و تحولی را در صنعت خودرو شاهد نخواهیم بود.
بیات همچنین از افزایش تعرفه واردات خودرو از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد انتقاد کرد و گفت: کمیسیون تلفیق در ابتدا به دنبال افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات داخلی و به امید جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در بازار، تعرفه واردات را به ۶۰ درصد کاهش داد، اما با افزایش تعرفه و اتخاذ این تصمیم از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام باید منتظر ورود خودروهای بی کیفیتتر از محصولات فعلی به بازار خودرو در سال آینده باشیم.
وی با صراحت بیان کرد: با کاهش ارز واردات و افزایش تعرفه خودروهای وارداتی قطعا خودرویی مانند دنا با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان سر به فلک کشیده و به دو میلیارد تومان خواهد رسید.
ارسال نظر