
به گزارش کارنا، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ضمن انتقاد از افت کیفیت خودروهای داخلی اظهار داشت: متاسفانه خودروسازان به سبب بازار انحصاری و به نوعی تضمین شده، در سالهای اخیر به دنبال تحقیق و توسعه و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا نرفته اند.
عباس آرگون کلید ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را آزادسازی قیمت خودرو توأم با رفع محدودیتهای واردات خودروهای خارجی عنوان و بیان کرد: متأسفانه صنعت خودرو کشور طی سالهای اخیر به واسطه تحریمها و عدم استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، فاصله زیادی با خودروسازی دنیا گرفته و خودروسازان نیز به سبب بازار انحصاری و به نوعی تضمین شده؛ به دنبال تحقیق و توسعه و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا نرفته اند.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه در بازار انحصاری تولید کننده به دنبال ارتقای کیفیت و رقابت نیست، تصریح کرد: این در حالی است که در بازارهای رقابتی، مشتری میتواند بر اساس سلیقه و بودجه خود، نسبت به خرید خودروی با کیفیت اقدام کند.
این کارشناس صنعت خودرو قیمتگذاری دستوری را از دیگر دلایل افت کیفیت خودروهای داخلی برشمرد و تاکید کرد: وقتی خودرو به کمتر از قیمت تمام شده به فروش میرسد، عملاً از کیفیت آن کاسته شده و خودروساز نیز تمایلی به اختصاص سهمی از درآمد خود به تحقیق و توسعه نخواهد داشت.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در راستای وضعیت فعلی بازار خودرو با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری امکان رشد و توسعه از صنعت خودرو را سلب کرده است، افزود: متاسفانه سیاستهای دستوری در این صنعت موجب زیان سرمایهگذارانی که از طریق بازار سرمایه در این صنعت سرمایهگذاری کردهاند، شده چراکه خودروسازان هرسال به جای سود با زیان انباشته مواجه میشوند.
آرگون در پایان یادآور شد: چنانچه تغییری در وضعیت بحرانی صنعت خودرو ایجاد نشود، ارتقای کیفیت خودروهای جدید نیز در هالهای از ابهام قرار داشت و خودروهای داخلی با کیفیت فعلی، جایگاهی در بازارهای بین المللی نخواهند داشت؛ لذا امیدواریم با حذف قیمت گذاری دستوری و و رفع محدودیتهای واردات خودرو شاهد بهبود کیفیت در صنعت خودروسازی کشور باشیم.
ارسال نظر