۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
این خودروساز مشهور چینی رقیب جدید استارلینک می‌شود!
شرکت جیلی که با خودرو‌های فراوان خود در ایران شناخته شده است، حالا تصمیم گرفته با ورود به حوزه اینترنت ماهواره‌ای خود را به عنوان رقیب جدید استارلینک معرفی کند.
کد خبر: ۱۱۳۱

به گزارش کارنا، در حالی که تاکنون چند شرکت دیگر به عنوان رقیب ماهواره‌های ارتباطی شرکت متعلق به ایلان ماسک ظهور کرده اند، یک پرتابگر چینی تعدادی از ماهواره‌های ارتباطی یکی از خودروساز‌های بزرگ این کشور را در مدار پایینی زمین تزریق کرد.

جیلی که یک شرکت خصوصی است، پس از موفقیت در خودروسازی تصمیم گرفته همان مسیر ایلان ماسک را ادامه دهد. ایلان ماسک هم علاوه بر خودروسازی، در فناوری فضایی و ماهواره‌های اینترنتی سرآمد محسوب می‌شود.

خصوصی بودن جیلی از این نظر اهمیت دارد که به نظر می‌رسد شرکت‌های دولتی چین در زمینه اینترنت ماهواره‌ای به موفقیت قابل توجهی دست نیافته است. بنابراین، پرتاب ماهواره‌های جیلی گام مهمی در جهت تقویت تلاش‌های پکن در حوزه ارتباطات فضایی به شمار می‌آید.

برنامه این خودروساز چینی استفاده از این ماهواره‌ها برای ارتباط خودروهایش است. اولین ماهواره‌های جیلی که در اواسط سال ۲۰۲۲ در مدار قرار گرفتند، قرار است تا پایان سال میلادی به ۷۲ ماهواره برسند.

به گفته تونی ونگ، مدیرعامل جی‌اسپیس (شرکت فضایی زیرمجموعه جیلی) ارتباطات فراگیر ماهواره‌ای برای عبور از ۵ G به ۶ G، از اهمیت بالایی برخوردار است و رقابت زیادی دربخش اینترنت اشیا و خودرو‌های خودران و متصل شکل خواهد گرفت.

جی‌اسپیس می‌خواهد با ایجاد شبکه‌ای از ماهواره‌ها در ۶۰۰ کیلومتری زمین امکان اتصال خودرو‌های خودران و پشتیبانی از برخی قابلیت‌های خودرو‌های جیلی را فراهم کند. این شرکت امیدوار است که علاوه بر خودروها، اتصال لوازم الکترونیکی را هم ممکن سازد. در صنعت خودروسازی و زیرساخت فضایی، امکان ارتباطات ماهواره‌ای به یکی از موضوعات مهم برای مشتریان تبدیل شده است.

مدیرعامل جی‌اسپیس پیش از پرتاب ماهواره‌ها گفت: «الان شاید شرکت من از قابلیت ماهواره برخوردار باشد و بقیه چنین امکانی نداشته باشند، اما در آینده همه به این قابلیت مجهز می‌شوند و همه خودور‌ها هم همینطور.»

امکان استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای شرکت جی‌اسپیس، فعلا برای خودرو‌های الکتریکی جیلی، از جمله Zeekr ۰۰۱ FR و ۰۰۷ و Galaxy E ۸ فراهم است.

ونگ در این مصاحب به ۲ گوشی هوشمند سری میت هوآوی هم اشاره کرد که امکان تماس ماهواره‌ای و ارتباط با سیستم راهبری ماهواره‌ای Beidou را دارند.

با وجود تاکید دولت چین، کسب‌وکار‌های دولتی هنوز حضور چندانی در مدار پایینی زمین (LEO) ندارند و زیرمجموعه شرکت جیلی یکی از چند شرکت بخش خصوصی است که به پرتاب ماهواره روی آورده است.

ونگ می‌گوید: «برای ایجاد این منظومه ماهواره‌ای باید شبکه و زیرساخت زمینی را ایجاد کنیم و به سمت بهره‌برداری تجاری از خدمت ابری برویم.»

در سال ۲۰۲۱ جی اسپیس ساخت کارخانه‌ای برای تولید ۵۰۰ ماهواره در سال را به پایان رساند. این شرکت ده‌ها ماهواره به استارات‌آپ‌ها، دانشگاه و دیگر فعالان فضایی چین فروخته است.
منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر