۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۰
اختصاصی
۹۰ درصد مردم از کیفیت خودرو‌های داخلی رضایت ندارند
خودروسازی کشور به عنوان پیشتاز و پیشران صنعت کشور و یکی از بزرگترین صنایع پردرآمد در دنیا سال‌هاست با مشکلات بزرگ و ساختاری دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مسائلی، چون کاهش تیراژ تولید و افت کیفیت خودرو‌های داخلی، زیان انباشته سنگین و انحصار دو خودروساز بزرگ از جمله تبعات دخالت‌های دولت در این صنعت طی سالیان گذشته است که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را در آستانه بحرانی جدی قرار داده است.
کد خبر: ۱۳۵۱۵

به گزارش کارنا، خودروسازی کشور به عنوان پیشتاز و پیشران صنعت کشور و یکی از بزرگترین صنایع پردرآمد در دنیا سال‌هاست با مشکلات بزرگ و ساختاری دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مسائلی، چون کاهش تیراژ تولید و افت کیفیت خودرو‌های داخلی، زیان انباشته سنگین و انحصار دو خودروساز بزرگ از جمله تبعات دخالت‌های دولت در این صنعت طی سالیان گذشته است که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را در آستانه بحرانی جدی قرار داده است.

در چنین شرایطی، ضرورت ایجاد تحولی اساسی در ساختار مدیریتی و عملیاتی این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود و به نظر می‌رسد حاکمیت نیز به این نتیجه رسیده است با واگذاری دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی و تغییرات ساختاری می‌تواند این صنعت را از بحران نجات دهد، اما تجربه‌های گذشته نشان داده است که اگر فرآیند خصوصی سازی به‌درستی طراحی و اجرا نشود، نه تنها گره‌ای از مشکلات این صنعت باز نخواهد شد، بلکه ممکن است بحران‌های موجود را تشدید کرده و آینده صنعت خودرو را با خطر جدی مواجه کند.

سید نجیب حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار دو خودروساز بزرگ در صنعت خودرو، امکان رقابت را از سرمایه گذاران بخش خصوصی سلب کرده است، اظهار داشت: متاسفانه انحصارطلبی دو شرکت ایران خودرو و سایپا و مافیا پرقدرت خودروسازی، کمیت و کیفیت خودرو‌های تولید داخل را تحت تاثیر قرار داده و مردم را در این زمینه با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا از خصوصی سازی به عنوان راهکار کلیدی برای نجات صنعت خودرو از بحران یاد کرد و افزود: با خصوصی سازی صنعت خودرو و واگذاری امور به بخش خصوصی می‌توان در آینده شاهد بهبود کمی و کیفی خودرو‌های داخلی باشیم.

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز ۹۰ درصد مردم از کیفیت خودرو‌های داخلی رضایت ندارند، تصریح کرد: واگذاری دو شرکت خودروساز بزرگ به بخش خصوصی وضعیت فعلی در صنعت خودرو را بهبود بخشیده و از همه مهم‌تر رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت.

حسینی با تاکید بر اینکه مردم برای خرید خودرو که امروز ابزار مهمی در زندگی آنهاست نباید ماه‌ها در انتظار بمانند، بیان کرد: خصوصی سازی واقعی زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که دولت سهام خود در خوروسازی را در فرآیندی قانونی و نظارت شده به بخش خصوصی دارای اهلیت و تخصص واگذار شود، در غیر این صورت نه تنها آینده روشنی در انتظار صنعت خودرو نخواهد بود بلکه وضعیت از آنچه که است بدتر خواهد شد.

ارسال نظر