
به گزارش کارنا، به رغم اینکه وزارت صمت خودروسازان مونتاژکار را مکلف به افزایش درصد ساخت داخل در محصولات خود کرده است، اما مونتاژکاران در سالهای اخیر تمایلی چندانی به عمق داخلی سازی قطعات نشان ندادهاند.
بابک کریمخان، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در تشریح علل عدم تمایل خودروسازان مونتاژکار به عمق داخلی سازی محصولات خود بیان کرد: این موضوع را میتوان از دو جنبه بررسی کرد. یکی از دلایل این موضوع سهمیه ارزی است که وزارت صمت در اختیار مونتاژکاران قرار داده است، چراکه با تخصیص ارز از سوی دولت میتوانند قطعات سی کی دی را با قیمت پایین تری وارد کشور کنند.
وی با بیان اینکه تولید خودروهای مونتاژی با تیراژ بالا در چین مقرون به صرفهتر از داخلی سازی آنها در ایران با تیراژ پایین است، افزود: داخلی سازی قطعات خودروهای چینی در کشور هم فرآیندی زمان بر بوده و هم به دلیل تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارد. مضاف بر اینکه چینیها محصولات خود را با قیمت رقابتی به دیگر کشورها صادر میکنند و در فروش محصول تخفیفات ویژهای را در نظر میگیرند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در گفتوگو با خبرنگار کارنا با اشاره تفاوت شرایط تولید در ایران و چین افزود: برخلاف قطعه سازان داخل که به سبب عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان و عدم به روز رسانی قیمت قطعات در بحران نقدینگی به سر میبرند، خودروسازان چینی به سبب برخورداری از تسهیلات مالی در شرایط پایداری تولید میکنند.
کریمخان ادامه داد: از طرفی برگشت چکهای پرداختی خودروسازان به قطعه سازان، زنجیره تامین و تولید خودرو در کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و موجب شده خودروسازان مونتاژکار واردات قطعات منفصله که تعهدی در رابطه با خودکفایی، تیراژ و کیفیت برای آنها ایجاد نمیکند و باعث صرفه جویی در زمان و قیمت برای آنها میشود را به داخلی سازی قطعات ترجیح دهند و به ایجاد نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش خودروهای چینی در کشور بسنده کنند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر عدم داخلی سازی قطعات خودروهای مونتاژی و تیراژ پایین آنها منجر به گرانی و کمبود قطعات یدکی آنها در بازار داخل شده است و متاسفانه این موضوع اهمیتی چندانی برای شرکتهای مونتاژکار ندارد، چراکه با اخذ ضمانتهای ۳ تا ۵ ساله از طرف چینی، خود از تضمین خدمات سلب مسئولیت میکنند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: در رابطه با قیمت قطعات نیز از آنجایی که پروسه خودکفایی زمان و امکانات ویژه تری را میطلبد طبیعی است واردات نسبت به داخلی سازی قطعات ارجحیت پیدا میکند؛ لذا حتی اگر قیمت قطعات وارداتی معادل تولید داخل تمام شود وقتی دولت ارز را به راحتی در اختیار شرکتهای مونتاژکار قرار میدهد، مسلما مونتاژکاران تمایلی به خودکفایی نخواهند داشت.
کریمخان تصریح کرد: خودکفایی برای خودروسازان مونتاژکار زمانی معنا پیدا میکند که با محدودیتهای ارزی مواجه بوده و یا واردات قطعات به دلیل تعرفه بالا قابل رقابت با قطعات ساخت داخل نباشد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از مونتاژکاران نیز با واردات خودرو کامل با ضریب خودکفایی ۲۰ تا ۲۵ درصد از تخفیفاتی را در اعمال تعرفهها برخوردار بوده و به همین دلیل به عمق داخلی سازی ورود پیدا نمیکنند و متاسفانه شرایط در حوزه مونتاژکاری به طوری تعریف شده است که واردات قطعات مقرون به صرفهتر از ساخت داخل باشد.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور داخلی سازی قطعات خودروهای مونتاژی با قیمت اقتصادی را دور از واقعیت دانست و تاکید کرد: وقتی ساخت داخل قطعات صرفه اقتصادی نداشته و خودروسازان مونتاژکار نیز تمایلی به داخلی سازی ندارد و ترفند چینیها این است که خودرو را ارزان و قطعات را گران میفروشند، انتظار اینکه قیمت قطعات چینی مشابه قطعات خودروهای داخل باشد انتظار نا به جایی است.
کریمخان خاطرنشان کرد: در واقع استراتژی و سیاست چینیها در فروش خودرو مانع داخلیسازی قطعات خودروهای مونتاژی در کشور شده است و این موضوع موجب شده با تنوعی از شرکتهای مونتاژکار و محصولات چینی در کشور رو به رو باشیم و منافع شخصی به اشتغال زایی، رشد تولید و بهره وری در صنعت خودروسازی ترجیح داده شود.
ارسال نظر