
به گزارش کارنا، آمار تولید سه شرکت بزرگ خودروسازی در بهار ۱۴۰۴ از کاهش حدود ۱۸درصدی تیراژ تولید خودرو نسبت بهمدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
برای پاسخ به این پرسش که چه عواملی موجب شده تیراژ تولید خودروسازان در بهار امسال کاهش قابل توجهی داشته باشد با محمود نجفی سهی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور به گفتوگو پرداختیم.
وی با بیان اینکه کاهش تولید خودروسازان دلایل مختلفی دارد، عنوان کرد: کمبود نقدینگی خودروسازان، ناپایداری هزینههای تولید، محدودیتهای ارزی برای تامین قطعات وارداتی و مشکلات تامین قطعات ساخت داخل به دلیل کاهش نقدینگی قطعه سازان را میتوان از عوامل اصلی کاهش تولید خودرو دانست.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه قطعه سازان به رغم خرید نقدی مواد اولیه، اما محصولات خود را در بهترین حالت سه ماهه به خودروساز میفروشند. این در حالی است که خرید نقدی و فروش نسیهای برای قطعه سازان در شرایط فعلی که توان مالی آنها محدود است، امکان پذیر نیست.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: قطعه سازان که در گذشته مواد اولیه مورد نیاز خود را با دلار ۳ هزار تومانی خریداری میکردند، اکنون با دلار ۱۰۰ هزار تومانی تامین میکنند. همچنین قیمت هر کیلوگرم ورق فولاد باکیفیت که در گذشته ۲ هزار تومان بوده در حال حاضر به ۷۰ هزار تومان رسیده است.
نجفی سهی کاهش قدرت خرید مشتریان و افت فروش خودروسازان را از دیگر علل احتمالی کاهش تولید خودروسازان دانست و اظهار داشت: متاسفانه مردم همچون سالهای گذشته توان خرید و یا معاوضه خودرو را ندارند و ممکن است کاهش فروش خودروسازان آنها را مجبور به کاهش تولید کرده باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت دسترسی خودروسازان به قطعات منجر به افزایش خودروهای ناقص در پارکینگها شده است، بیان کرد: اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم، اما معمولا وقتی دسترسی خودروسازان به قطعات وارداتی به دلیل مشکلات ارزی محدود شده و یا تامین قطعات ساخت داخل به دلیل کمبود نقدینگی قطعه سازان دچار وقفه میشود، روند تکمیل خودروها متوقف شده و منجر به افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان میشود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در ادامه اظهارات خود به عدم حمایت بانکها از بخش تولید اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه شرایط به نحوی پیش رفته است که بانکها نیز برای ارائه تسهیلات به بخش تولید احساس خطر میکنند و ترجیح میدهند به جای بخش تولید در حوزه واردات، امور بازرگانی و واسطه گری که سود بیشتری دارد، سرمایه گذاری کنند.
نجفی سهی درباره نقش بسته حمایتی دولت در پایداری تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی اظهار داشت: وزارت صمت ظاهرا بسته حمایتی را برای حمایت از تولید تدوین و ابلاغ کرده، اما این بسته زمانی به کمک تولید خواهد آمد که همه دستگاههای اجرایی و متولی در بخش تولید، تولیدکنندگان را که با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند، همراهی کنند، در غیر این صورت این بسته حمایتی بدون هم افزایی همه دستگاهها کارآمد نخواهد بود.
ارسال نظر