
به گزارش کارنا، واردات قطعات خودرو به ویژه از چین به دلیل تنوع محصولات و قیمتهای رقابتی به یکی از گزینههای اصلی خودروسازان برای تامین قطعات موردنیاز خود تبدیل شده است، اما اینکه چرا خودروسازان چند سالی است واردات قطعات از چین را به قطعات ساخت داخل ترجیح میدهند، سوالی است که برای پاسخ به آن با یوسف حقیقی، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور به گفتوگو پرداختیم.
وی کنترل نرخ ارز را دلیل اصلی تمایل خودروسازان به واردات قطعات از چین عنوان و بیان کرد: سیاستهای دستوری دولت در کنترل نرخ ارز و همچنین ثبات نرخ ارز توسط بانک مرکزی موجب عقب ماندگی نرخ ارز از نرخ تورم در کشور شده است، در نتیجه خودروساز وقتی میبیند واردات قطعات با ارز مبادلهای که نرخ آن در حال حاضر ۷۰ هزار تومان است ارزانتر از قطعات ساخت داخل تمام میشود، ترجیح میدهد قطعات موردنیاز خود که ساخت داخل دارد را از قطعه ساز چینی تامین کند.
حقیقی در گفتوگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: بر این اساس مزیت اقتصادی واردات قطعات از چین که منجر به کاهش قیمت تمام شده خودروهای داخلی نیز میشود، خودروسازان را به سمت واردات قطعات چینی سوق داده است.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا خودروسازان داخلی با واردات قطعات از چین کیفیت را فدای قیمت کردهاند، تصریح کرد: به هر حال قیمت پایین قطعات چینی نسبت به قطعات ساخت داخل ملاک اصلی خودروسازان برای واردات قطعات است. هر چند که خودروسازان معیارهای کیفی را بر مبنای استانداردها برای خرید از قطعه سازان چینی مدنظر قرار میدهند، اما دلیل اصلی که خودروسازان را به خرید قطعات از چین ترغیب میکند، صرفه اقتصادی قطعات چینی است.
وی قیمت گذاری دستوری خودروهای داخلی را از دیگر عوامل استقبال خودروسازان از واردات قطعات از چین برشمرد و تاکید کرد: وقتی دولت قیمت خودرو را کنترل میکند و اجازه فروش خودرو به قیمت واقعی را به خودروساز نمیدهد، طبیعی است که خودروساز به دنبال راههایی برای کاهش قیمت تمام شده محصول خود باشد، هر چند که این مسیر به قیمت کنار گذاشتن قطعه ساز داخلی تمام شود.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور حقیقی یادآور شد: البته برخی قطعات مانند قطعات الکترونیکی خودرو، تکنولوژی ساخت آن در ایران وجود ندارد و خودروساز چارهای جز واردات این قطعات ندارد.
حقیقی همچنین درباره چگونگی افزایش توان رقابت پذیری قطعات ساخت داخل در برابر قطعات خارجی اظهار داشت: تولید قطعات با کیفیت و قیمت رقابتی در وهله نخست نیازمند واقعی سازی نرخ ارز و ایجاد زیرساختهای لازم از جمله تامین انرژی، ارز و رفع محدودیتها برای واردات ماشین آلات پیشرفته به کشور است.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: قطعه سازان در صورت ایجاد زیرساختهای یاد شده قادر به رشد بهره وری تولید و تامین قطعات موردنیاز خودروسازان و بازار افترمارکت با کیفیت و قیمت رقابتی خواهند بود.
ارسال نظر