۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
رفتار رانندگان در سفرهای جاده‌ای زیر ذره بین پلیس
رئیس پلیس راهور فراجا از کنترل جدی و دقیق پلیس روی رفتار رانندگان در سفرهای نوروزی و ممانعت از سفر خودروهای بدون معاینه فنی خبر داد.
کد خبر: ۱۶۲۳

به گزارش کارنا، سردار سید‌تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در هفتاد و نهمین نشست هماهنگی طرح‌های نوروزی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و... برگزار شد، با تأکید بر بستن کمربند ایمنی و رعایت قوانین از سوی رانندگان اظهارداشت: امسال موضوع سرعت متوسط با دقت هرچه تمام‌تر رصد ومدیریت خواهد شد و با متخلفین برابر قانون و بدون گذشت برخورد می‌شود.

رئیس‌پلیس راهور همچنین با اشاره به اینکه طرح نوروزی از ۲۴ اسفندماه اجرایی می‌شود و تا ۱۴ فروردین ادامه دارد، افزود: در طرح نوروزی بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف، مجری طرح نوروزی خواهند بود. بخش قابل توجهی از عوامل تصادفات به مسئولیت اجتماعی رانندگان و مسافران باز می‌گردد که باید با اطلاع‌رسانی مستمر و گسترده، این فرهنگ‌سازی انجام شود. مردم نیز تا حد امکان از سفر شبانه خودداری و بیش از ۲ ساعت متوالی رانندگی نکنند.

وی به معاینه فنی تمامی خودرو‌های شخصی و حمل و نقل عمومی تأکیدکرد و افزود: بدون داشتن برگه معاینه فنی، از تردد تمامی وسایل نقلیه جلوگیری می‌شود.

سردار حسینی در پایان از اجرایی شدن کروکی الکترونیک در تمامی استان‌ها خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرایی شدن این طرح، مردم راحت‌تر بتوانند خسارات خود را از تصادفات و شرکت‌های بیمه بگیرند.

افزایش ۶ درصدی جانباختگان ترافیکی امسال
سردار حسن مؤمنی، رئیس پلیس راه کشور نیز در این جلسه اعلام کرد: در ۱۰ ماه نخست امسال، ۱۷هزار و ۵۰۰ جانباخته ناشی از حوادث ترافیکی در جاده‌های کشور ثبت شد که با افزایش ۶ درصدی شمار جانباختگان روبه‌رو بودیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد تلفات جاده‌ای از یکم تا ۱۳ فروردین است، افزود: استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان در طرح نوروزی ۱۴۰۲ بیشترین تصادفات و استان‌های البرز، یزد و ایلام کمترین تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص دادند. مهم‌ترین علت تصادف، بی‌توجهی به جلو و نبود توانایی کنترل وسیله نقلیه گزارش شده است و بیشترین فراوانی تصادفات در ساعت ۱۶ تا ۲۰ بوده است.

عرضه قهوه رایگان به رانندگان
صادق محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه پیشنهاد کرد، برای مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در جاده‌های کشور که یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات رانندگی نیز محسوب می‌شود، به رانندگان قهوه رایگان یا نوشیدنی‌های دارای کافئین بالا داده شود. البته بهترین اقدام همچنان همراهی مردم و رانندگان و داشتن خواب و استراحت کافی قبل از رانندگی است.

وی همچنین گفت: برای نوروز ۱۴۰۳، تعداد پایگاه‌های ثابت و سیار امداد و نجات هلال‌احمر از ۱۴۳۰ پایگاه به ۱۵۱۳ پایگاه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین تعداد امدادگران ما نیز حدود ۳ هزار نفر افزایش داشته و به بیش از ۲۲ هزار نفر خواهد رسید. آمبولانس‌ها و خودرو‌های امداد و نجات هلال‌احمر و نیز ناوگان بالگردی ما نیز در آماده باش کامل قرار دارند.

جاده‌های کشور در کنترل ۳۶۰۰ دوربین نظارتی
حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور نیز اعلام کرد که ۱۳۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری و ۲۳۰۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده‌ها فعال است که در طرح نوروزی به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: در طرح نوروزی ۱۴۰۳ تعداد ۱۰۵۳ پایگاه راهداری در جاده‌های کشور فعال خواهد بود. وظیفه اصلی این‌ها راهداری است، اما در شرایط اضطرار به امداد و اسکان مسافران هم اقدام می‌کنند. همچنین علاوه‌بر پایگاه‌های راهداری تعداد ۱۰۰۰ باب مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌ها وجود دارد که در زمان اضطرار امکان اسکان مسافران در این محل‌ها وجود دارد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: همچنین هشت هزار دستگاه ماشین سنگین و سبک و ۱۲ هزار نیروی انسانی در طرح نوروزی آماده ارائه خدمات به مسافران هستند. بنر‌های اطلاع‌رسانی اسکان در جاده‌ها باید در جا‌های مناسبی نصب شود که راننده فرصت رؤیت و توقف را داشته باشد تا موجب تصادفات نشود.
منبع: روزنامه ایران

ارسال نظر