به گزارش کارنا، هفته گذشته بود که سخنگوی دولت از طرح بنزین سهنرخی با هدف مدیریت مصرف، کاهش قاچاق و تأمین منابع مالی برای توسعه حملونقل عمومی خبر داد. طبق اعلام سخنگوی دولت، سهمیه ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و سهمیه ۱۰۰ لیتری با نرخ ۳ هزار تومان بدون تغییر مانده، اما مصرف بالاتر با نرخ بالاتری محاسبه خواهد شد.
اگرچه نرخ سوم بنزین و زمان اجرای این سیاست همچنان در هالهای از ابهام است، اما برخی منابع نرخ سوم را ۵ هزار تومان عنوان میکنند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان حوزه انرژی، افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان اثر چشمگیری در کاهش مصرف بنزین و تامین منابع مالی دولت نخواهد داشت.
آرش نجفی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بنزین ۳ هزار تومان و ۵ هزار تومان در مقابل دلار ۱۰۰ هزار تومانی مزیتی ایجاد نمیکند، اظهار داشت: وقتی قیمت بنزین در منطقه در حال حاضر ۸۰ سنت و معادل ۹۰ هزار تومان است، بنزین ۳ هزار تومان و ۵ هزار تومان در برابر قیمت ۹۰ هزار تومان قیمت سوخت در منطقه نقش موثری در کاهش مصرف بنزین و تامین منابع مالی نخواهد داشت.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: بنابراین با افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان هیچ اتفاق موثری رخ نخواهد داد و تنها مزیت آن آمادگی جامعه برای گامهای بعدی افزایش قیمت سوخت میباشد.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه نبود استراتژی بلند مدت در سیاست گذاری را علت اصلی ناترازی مصرف سوخت در کشور عنوان و بیان کرد: وقتی سیاستهای اجرایی، مالی و بازدارندگی و همچنین سیاستهای تشویقی ظرف چند روز تغییر میکند طبیعی است که نمیتوان معیار منطقی را برای مدیریت مصرف سوخت در کشور تعریف کرد.
نجفی تصریح کرد: کمااینکه اتفاقاتی، چون افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ که بهای بنزین یک شبه و بدون هیچ اطلاع رسانی افزایش پیدا کرد و یا ممنوعیت به یکباره واردات خودرو که به سبب آن ساختار انحصاری بر خودروسازی کشور حاکم شد مبین نبود برنامهریزی مسنجم و استراتژی بلندمدت در سیاست گذاریهای کلان کشور است و مشکلات کنونی در حوزه سوخت نیز آبستن سیاستهای غلط گذشته است.
وی در ادامه به چرایی ضرورت افزایش قیمت بنزین در کشور پرداخت و عنوان کرد: در شرایطی که نرخ تورم از سال ۹۸ تا ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشته و به تبع آن قیمت انواع کالاها از برنج و گوشت گرفته تا سکه و دلار ۱۰ برابر شده، ثبات قیمت سوخت و مقاومت در برابر افزایش قیمت بنزین از بیم اینکه مبادا این موضوع به اعتراضات در کشور منجر شود و از طرفی عدم تعریف ساختار مناسب برای کاهش مصرف بنزین و عدم اصلاح ساختار خودروسازی کشور در جهت تولید و واردات خودروهای کم مصرف هیبریدی و برقی باعث شده امروز نتوانیم مصرف بی رویه بنزین در کشور را مدیریت کنیم.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به واردات ۶ میلیارد دلار سوخت مایع به کشور بیان کرد: واردات ۶ میلیارد سوخت مایع معادل ماهانه ۵۰۰ میلیارد دلار است که برای کشور نفت خیزی، چون ایران که در مقطعی دارای بهترین پالایشگاههای دنیا بوده فاجعه آمیز است.
نجفی درباره راهکارهای مدیریت مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: افزایش پلکانی قیمت بنزین مطابق با سیاستهای اجرایی دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی که قیمت بنزین به تدریج اصلاح و ساختار قیمت گذاری بنزین در کشور به گونهای مدیریت میشد تا جامعه آمادگی لازم برای تغییر قیمت سوخت را داشته باشد از جمله راهکارهای موثر در بهینه سازی مصرف سوخت است.
وی اضافه کرد: کمااینکه از زمان دولت آقای خاتمی که سیاست افزایش پلکانی و تدریجی قیمت بنزین کنار گذاشته شد و بی برنامگی به ساختار اقتصادی و سوخت کشور تحمیل شد تا به امروز کشور با سوءمدیریت در مصرف سوخت دست به گریبان است.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: در شرایطی که در حوزه قیمت گذاری خودرو، کاهش مصرف در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی، احداث پارکینگ در سطح کلان شهرها به منظور کاهش حجم ترافیک اقدام اساسی انجام ندادهایم، افزایش قیمت سوخت به تنهایی کارساز نخواهد بود.
نجفی با تاکید بر اینکه هر سیاستی در راستای افزایش قیمت باید با اقدامات کاهنده همراه باشد، تصریح کرد: برای اصلاح ساختار قیمت سوخت باید از شش ماه یا یک سال قبل اقداماتی را در جهت کاهش مصرف سوخت برنامهریزی کرد، چراکه بدون ایجاد تعامل بین کاهش مصرف و افزایش قیمت سوخت قطعا با تورم افسار گسیخته، ایجاد نارضایتی و آشوب در جامعه مواجه خواهیم شد.
وی در ادامه یادآور شد: در سال ۹۸ که قیمت بنزین به ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد به دولت وقت پیشنهاد دادیم بر اساس بهرهگیری از توان هوش مصنوعی، روابط اقتصادی بین کلیه مشاغل با موضوع سوخت را بررسی و اندازهگیری کند و بر این اساس در بخشهایی که هم افزایی بین تورم و قیمت کالاها و خدمات در اثر افزایش قیمت سوخت بالا میرود سوبسید و معافیتهایی در نظر بگیرد تا شدت اصلاح قیمتی کاهش پیدا کند و اکنون با گذشت شش سال همچنان به نظر میرسد راه حلی جز این وجود ندارد.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مخالفت دولت با اقدامات کاهنده اذعان داشت: اتاق بازرگانی به رغم تلاشهای فراوان در چهار سال گذشته برای جمع آوری بخاریهای گازی در راستای کاهش مصرف گاز، اما متاسفانه هنوز نتوانسته وزارت نفت را اقناع کند. این اتفاق را در حوزههای دیگر نیز شاهد هستیم و واقعیت این است مادامی که حاکمیت اراده جدی برای ایجاد تناسب اقتصادی بین کاهش مصرف و اصلاح قیمت سوخت نداشته باشد، اتفاق موثری در این حوزه رخ نخواهد داد.
ارسال نظر