به گزارش کارنا، مرسدس یک برنامه فناوری به نام XX Tomorrow را معرفی کرده که هدف آن کاهش، استفاده مجدد و بازیافت خودروهایش به نحوی بهینهتر است.
تولید خودروهای برقی و هیبریدی تنها بخشی از فشار روی خودروسازان برای کاهش آلایندگی کربنی است و مدیریت پایان عمر و اسقاط، در اهداف بلندمدت اهمیت ویژهای یافتهاند. این برنامه جدید نشان میدهد چطور مرسدس تصمیم دارد اهداف پایداری خود را تحقق بخشد و شروعی تازه داشته باشد.
XX Tomorrow متمرکز بر چند سوال اساسی است که هر یک نقش اصلی را در اهداف پایداری این برند بازی میکنند.
خودروهای مدرن بسیار پیچیده هستند و با این حجم از پیچیدگی، سطح بالایی از مواد مختلف به کار رفته در قطعات را به همراه دارند. این امر ساخت آنها را دوست دار محیط زیست نمیکند و تعمیر یا بازیافت آنها را نیز سختتر میکند.
مرسدس به منظور مقابله با این امر، راهی برای طراحی قطعات خودروهایش با در نظر گرفتن پایداری یافته که با نوع جدیدی از چراغهای جلو شروع میشود.
چراغها معمولا از مجموعه گستردهای از انواع پلاستیکها بهره میبرند که ویژگیهای متفاوتی متناسب با کاربردشان دارند. همچنین، چراغهای مدرن معمولا به طور دائم به یک دیگر چسبانده شدهاند و همین امر اسقاط یا بازیافت آنها را تقریبا غیرممکن میکند.

مرسدس برای مقابله با این امر، نوع جدیدی از چراغها را طراحی کرده که از بستهای مکانیکی بهره میبرد. این امر کمک میکند تا در صورت آسیب دیدن یک قطعه، به راحتی بتوان آن را جایگزین کرد و در پایان عمر خودرو نیز به راحتی بتوان آنها را اسقاط و بازیافت کرد.
استفاده از مواد یگانه نیز تمرکز بعدی این برند است. مرسدس اعلام کرده به طور میانگین در خودروهای فعلی اش حدود ۲۵۰ کیلوگرم پلاستیک به کار رفته است. البته این پلاستیکها انواع مختلف و معمولا روکشهای مازاد دارند. با کاهش انواع مواد، بازیافت و اسقاط نیز آسانتر و دوست دار محیط زیست خواهد شد.
کاهش آلایندگی کربنی مواد خام نیز دیگر موضوع کلیدی در برنامه XX Tomorrow مرسدس است و نمونه آن استفاده از آلومینیوم است. این ماده از مواد خام کلیدی در خودروهای مدرن است و مرسدس تصمیم دارد برای برخی قطعات از ترکیب ۸۶ درصدی آلومینیوم بازیافتی استفاده کند. این ترکیب از رینگهای آلیاژی بازیافتی، قاب پنجرهها و بدنه خودروهای اسقاطی ساخته میشود.
فولاد کم کربن نیز از اولویتهای کلیدی مرسدس بنز است که در حال حاضر در مرحله تولید، آلاینده بزرگ کربنی است. برای کاهش این امر، هم استفاده از فولاد بازیافتی و هم فناوری کوره الکتریکی کارآمدتر در حال توسعه است که دومی قادر است CO۲ را تا ۶۰ درصد در مقایسه با کورههای بلند سنتی کاهش دهد.
مرسدس همچنین روی کارخانههای بازیافت خود برای بدنه و کابین خودروها و همچنین بازیافت باتری هایش در داخل شرکت سرمایه گذاری کرده و با ایجاد حلقههای بسته در تولید خود، هم در تولید CO۲ و هم در هزینهها صرفه جویی خواهد کرد.

ارسال نظر