۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۶
اختصاصی

سرنوشت ۱۴ برند استلانتیس چه می‌شود؟+ عکس

سرنوشت ۱۴ برند استلانتیس چه می‌شود؟+ عکس
آیا تمام برند‌های متعلق به استلانتیس با تغییر دهه همچنان وجود خواهند داشت؟
کد خبر: ۱۹۱۲۴

به گزارش کارنا، آیا تمام برند‌های متعلق به استلانتیس با تغییر دهه همچنان وجود خواهند داشت؟

زمانی که اوایل سال ۲۰۲۱ پژو سیتروئن گروپ و فیات کرایسلر با یک دیگر ادغام شدند تا استلانتیس را شکل دهند، مدیرعامل وقت، کارلوس تاوارس به برند‌های مشکل دار این گروه ۱۰ سال زمان داد تا خود را بازسازی کنند.

تاوارس در پایان سال ۲۰۲۴ پس از اختلاف با هیئت مدیره استعفا داد و در اواسط سال ۲۰۲۵ آنتونیو فیلوسا به جای او منصوب شد.

سرنوشت ۱۴ برند استلانتیس چه می‌شود؟

اکنون یک منبع آگاه اعلام کرده که فیلوسا در حال بررسی دوام بلند مدت ۱۴ برند این شرکت (آلفا رومئو، فیات/ابارث، لانچیا، مازراتی، پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل/واکسهال، جیپ، دوج، رم و کرایسلر) است. لازم به ذکر است که واکسهال یک برند انحصاری بریتانیایی از اوپل است و ابارث فقط مدل‌های ارتقا یافته از فیات را می‌فروشد.

البته به نظر می‌رسد اولویت فیلوسا، آمریکای شمالی باشد چرا که کمک کرده تا موتور Hemi V۸ در آنجا به مدل‌های وانت پیکاپ رم ۱۵۰۰ بازگردد، ساخت ۱۵۰۰ EV را به نفع یک مدل توسعه دهنده طیف حرکتی متوقف کرده، بخش عملکرد بالای SRT را بازسازی کرده و به مدل‌های جدید برای کرایسلر اشاره کرده است.

او همچنین استراتژی قیمت گذاری ممتاز بخش آمریکای شمالی را پایان داده و فروش ناوگانی را برای حفظ فعالیت کارخانه‌ها پذیرفته است. هر دوی این اقدامات در تضاد با تمرکز او بر حاشیه سود به جای حجم تولید است.

مشخص نیست چه زمانی در مورد تعدد برند‌های این خودروساز تصمیم گیری خواهد شد، اما اگر استراتژی کوتاه مدت فیلوسا موفقیت آمیز باشد، می‌تواند زمان تصمیم گیری بیش تری برای این خودروساز بخرد.

سرنوشت ۱۴ برند استلانتیس چه می‌شود؟

با توجه به اینکه نمایندگی‌های این شرکت در ایالات متحده، هر چهار برند متولد آمریکای شمالی آن یعنی رم، جیپ، دوج و کرایسلر را می‌فروشند و تا حد زیادی از هرگونه ادغام اجتناب می‌کنند، به نظر می‌رسد که از این تغییرات در امان خواهند بود.

به نظر می‌رسد دو برندی که بیشترین خطر حذف را دارند، احتمالا دی اس و لانچیا هستند.

برند اول توسط گروه پژو سیتروئن زمانی ایجاد شد که فقط برند‌های اصلی پژو و سیتروئن را داشت و می‌خواست یک برند لوکس برای ربودن بخشی از فروش بی‌ام و، مرسدس بنز و امثال آن داشته باشد.

با وجود اینکه لانچیا دهه گذشته یا بیشتر را صرف فروش یک مدل یگانه در قالب هاچ بک شهری اپسیلون کرده است، اکنون به عنوان یک برند لوکس دیگر شناخته می‌شود.

آخرین آمار انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA) نشان می‌دهد که در سال منتهی به اکتبر، لانچیا (و کرایسلر) تنها ۹۸۳۷ دستگاه خودرو فروخته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۴ کاهش ۶۸.۳ درصدی داشته است، در حالی که دی اس با فروش ۲۴ هزار دستگاه خودرو، کاهش ۲۱.۶ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

سرنوشت ۱۴ برند استلانتیس چه می‌شود؟

دلیل کاهش فروش لانچیا در درجه اول، بزرگ‌تر و گران‌تر بودن مدل جدید اپسیلون نسبت به مدل ۱۳ ساله بازنشسته‌ای است که جایگزین آن شده است.

با وجود سرمایه گذاری گسترده فیات کرایسلر سابق، آلفا رومئو هنوز به هدف خود برای تبدیل شدن به بی‌ام و ایتالیایی دست نیافته است. با این حال، آلفا رومئو تاکنون در سال جاری ۴۷۶۹۹ دستگاه خودرو در اروپا فروخته که رشدی ۳۸.۶ درصدی را نشان می‌دهد که عمدتا به دلیل عرضه شاسی بلند جمع و جور جونیور است.

در حالی که دی اس و لانچیا با تعطیلی مواجه هستند، همچنان گمانه زنی‌هایی در مورد آینده مازراتی وجود دارد و شایعات مکرری در مورد فروش احتمالی آن منتشر می‌شود. مشخص نیست که مازراتی تاکنون در سال جاری چه تعداد خودرو در اروپا فروخته است، اما دوج، مازراتی و رم تا ماه اکتبر به طور کلی ۳۵۳۸ دستگاه خودرو فروخته‌اند که کاهشی ۱۷.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در میان برند‌های اصلی استلانتیس اروپا، سیتروئن و فیات در بازار پایین رده فعالیت می‌کنند و دومی عمدتا بر مدل‌های کوچک‌تر و بازار آمریکای لاتین تمرکز دارد، در حالی که پژو و اوپل/واکسهال نقاط قوت جغرافیایی متفاوتی دارند.

سرنوشت ۱۴ برند استلانتیس چه می‌شود؟

ارسال نظر