به گزارش کارنا، بازار خودرو یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی هر کشور است. در این بازار، خودروهای جدید یا دست دوم به فروش میرسند. انواع خودروهای مختلفی از جمله اتومبیل، موتورسیکلت، وانت، کامیون، اتوبوس و انواع دیگر در این بازار قابل دسترس هستند.
بازار خودرو بهطور معمول توسط شرکتهای خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاههای خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش میگذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان میتوانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.
فاکتور دوم شرایط اقتصاد سیاسی کلان کشور است که این مورد هم روی دلار تاثیر میگذارد و به طبع قیمت دلار هم بر قیمت خودرو در بازار خودرو تاثیرگذار است. مورد سوم جو روانی حاکم بر خودروسازی است که هر چقدر این جو روانی به سمت ثبات، تولید بیشتر و خبرهای خوب باشد قاعدتاً در ثبات قیمت خودرو تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: حال اینکه که سهم هر یک از این سه فاکتور چقدر است بسته به این دارد که فضای کدام یک از این سه فاکتور منفیتر است و هر کدام که منفیتر باشد عوامل دیگر هم به سمت آن سوق پیدا میکند و در واقع عاملی که منفیتر است، تاثیرگذارتر خواهد بود چرا که لیدر اصلی بازار خودروی ما مانند تمام بازارهای غیر مولد دلال است و دلال به دلیل سرمایهای که در بازار آورده، با کوچکترین واکنش منفی در یکی از این سه مولفه به دنبال افزایش قیمت و افزایش سرمایه خود است و قاعدتاً این دلالها به راحتی اجازه نخواهند داد که قیمت پایین بیاید.
این کارشناس با بیان اینکه متأسفانه دولت به عنوان سیاستگذار و ناظر بازار خودرو، نظارت و اشرافی بر بازار ندارد، گفت: در روزهای اخیر هم فضای اقتصاد سیاسی کشور ما به دلیل تنشهایی که در منطقه وجود دارد و افزایش قیمت ارز ناشی از همین فضا و همچنین جو روانی منفی که متاثر از کاهش تولید خودرو و عدم رفع نیاز بازار ایجاد شده، قیمتها در بازار خودرو صعودی بوده است.
مصطفوی خاطرنشان کرد: پیشبینیها گویای این است که تا پایان سال ما در بازار خودرو چشمانداز صعودی خواهیم داشت مگر اینکه یک عامل تعیینکننده بسیار مثبتی در بازار اتفاق بیفتد که جلوی افزایش قیمت را بگیرد و یا برعکس آن یک عامل منفی خیلی تاثیرگذار غیر قابل پیشبینی اتفاق بیفتد که این شیب ملایم صعودی را بسیار تند کند.
منبع: تیتر کوتاه
ارسال نظر