۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
اختصاصی
آیا مالیات بر خودرو موجب خروج دلالان از بازار خودرو خواهد شد؟
طرح مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها موجب حذف واسطه گری از بازار خودرو نخواهد شد بلکه با اجرای آن دلالی در بازار خودرو رسمیت پیدا کرده و افزایش قیمت در بازار را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۱۹۴

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها موجب حذف واسطه گری از بازار خودرو نخواهد شد بلکه با اجرای آن دلالی در بازار خودرو رسمیت پید ا کرده و افزایش قیمت در بازار را به همراه خواهد داشت.

امیرحسن کاکایی درباره نقش طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر حذف واسطه گری از بازار خودرو اظهار داشت: اگر از بین بازار‌های سرمایه ای، تنها بازار خودرو با چالش واسطه گری و دلالی مواجه بود، مالیات بر خودرو موجب حذف سوداگری از بازار خودرو می‌شد، اما واقعیت این است چالش‌هایی که هم اکنون در بازار‌های سرمایه‌ای با آن مواجه هستیم، معلول رشد تورم در کشور هستند.

وی ادامه داد: از طرفی یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی کشور این است که مجموعه‌ها و افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند از پرداخت آن اجتناب کرده و اقشار و صنایع تحت فشار جامعه ملزم به پرداخت مالیات هستند؛ لذا در شرایط فعلی که با تورم ۴۰ درصدی در کشور مواجه هستیم، مالیات بر عایدی سرمایه خود یک مساله و عامل تورم زا است.

این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: از آنجا که صاحبان قدرت در کشور ما افرادی هستند که ابراز تولید و سرمایه را در اختیار دارند در نتیجه طبقات مرفه جامعه که توانایی پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه را دارند در چنین فضایی با مشکلی مواجه نخواهند شد بلکه تبعات منفی چنین طرح‌هایی گریبان گیر مردم عادی خواهد شد؛ بنابراین طرح مالیات بر عایدی خودرو مشکلی از بازار خودرو و عامه مردم حل نخواهد کرد.



کاکایی تصریح کرد: دولت که خودعامل ایجاد تورم و مشکلات صنعت و بازار خودرو و محدودیت‌های ارزی در کشور است می‌تواند به جای درآمدزایی از محل مالیات بر عایدی سرمایه، علت اصلی مشکلات را رفع کند. همان طور که هدف از دریافت جرایم رانندگی، عدم سرپیچی رانندگان از قوانین و مقررات رانندگی است نه کسب درآمد برای دولت.

وی اذعان داشت: همچنین با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، عملیات دلالی که امروز به دغدغه‌ای در بازار‌های سرمایه‌ای تبدیل شده و دولت را مجاب به اخذ مالیات کرده است، رسمیت پید ا کرده و افزایش قیمت در بازار‌های طلا، سکه، مسکن و خودرو را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر امروز دلالی در کشور رواج پیدا کرده است به دلیل کمبود شغل در کشور و مشکلات بازار سرمایه است. کما اینکه در بازار خودرو نیز به سبب سیاست‌های غلطی، چون قیمت گذاری دستوری وافزایش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد شاهد جولان دلالان در بازار خودرو هستیم.

کاکایی افزود: اگر معاملات ملکی در ایران بیش از آمریکا است و در کشور ما از روش تهاتر در معاملات کلان استفاده می‌شود به دلیل عدم ایجاد شغل از سوی دولت است؛ بنابراین دولت به جای تنبیه سوداگران با ابزار مالیات بر عایدی سرمایه باید سیاست گذارانی که عامل بروز مشکلات در کشور هستند را تنبیه کند.

وی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه تاثیر مثبتی بر صنعت خودرو کشور نخواهد داشت، عنوان کرد: وقتی سیاستی در سطح کلان اتخاذ می‌شود باید تضمینی برای موفقیت آن وجود داشته باشد و در شرایط فعلی که با رکود در بازار‌های سرمایه‌ای مواجه هستیم، دولت نباید روی درآمدزایی از محل مالیات بر عایدی سرمایه حساب کند.

این کارشناس صنعت خودرو با صراحت بیان کرد: متاسفانه دولت به جای اصلاح سیاست‌ها سعی دارد با ارائه راهکار‌های غلط صورت مساله را پاک کند و بدتر از همه اینکه با سیاست‌های اشتباه، موضوع را عادی جلوه می‌دهد. به عنوان مثال علیرغم سرکوب صنعت خودرو در ۵ سال اخیر اتفاق مثبتی را در خودروسازی شاهد نبودیم. آیا تنها راه پیشرفت صنعت خودرو، واردات است یا باید این صنعت را از ریشه اصلاح کنیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان تاکید کرد: دولتی که عامل افزایش قیمت خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی به یک میلیارد تومان است حق ندارد مالیات آن را از مردم دریافت کند و همان طور که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در رابطه با یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانه خالی که ۹۰۰ هزار خانه شامل بانک‌ها و بیمه‌ها بود، تاثیرگذار نبود نه تنها در بازار خودرو تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه موجب آشفتگی بازار خودرو و فشار اقتصادی به مردم نیز خواهد شد.

ارسال نظر