۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
مدیرعامل فورد: دوران خودرو‌های بی‌روح و خسته‌کننده تمام شد
فورد به‌دلیل رقابت شدید و سود اندک در بازار خودرو‌های مقرون‌به‌صرفه، روی مدل‌های نمادین و گران‌قیمت تمرکز می‌کند.
کد خبر: ۷۴۱۱

به گزارش کارنا، شرکت خودرو سازی فورد درحال‌حاضر روی ایجاد تغییری اساسی در استراتژی محصولات خود کار می‌کند و رفته‌رفته از آنچه جیم فارلی، مدیرعامل این شرکت، «ماشین‌های خسته‌کننده» می‌نامد، فاصله می‌گیرد و تمرکزش را روی خودرو‌های «نمادین» قرار می‌دهد. چنین تغییری نشان‌دهنده‌ی تحولی بزرگ برای خودروساز آمریکایی‌ای است که از دیرباز به طیف گسترده‌ی محصولاتش برای تمامی اقشار شناخته می‌شود.

فارلی در مصاحبه‌ای با مجله‌ی Car Magazine گفت: «ما از تجارت ماشین‌های خسته‌کننده خارج می‌شویم و به سمت خودرو‌های نمادین می‌رویم.» اعلام استراتژی جدید با آماده شدن فورد برای معرفی مدل اکسپلورر به بازار‌های اروپایی همزمان شده و نشان‌دهنده‌ی تمرکز این شرکت بر مدل‌های بزرگ‌تر و سودآورتر است.

مدیرعامل فورد: دوران خودرو‌های بی‌روح و خسته‌کننده تمام شد

جالب‌تر آنکه به‌نظر می‌رسد واژه‌ی «خسته‌کننده» در صحبت‌های فارلی، استعاره‌ای برای صفت مقرون‌به‌صرفه باشد. فورد به‌تدریج در سال‌های اخیر خودرو‌های ارزان‌تر و کم‌سودتر خود را از رده خارج کرده و تولید مدل‌هایی مانند فیوژن (که در اروپا با نام موندئو شناخته می‌شود)، فوکوس، فیستا، فِلِکس، سی‌مکس و تاروس همگی یا متوقف شده یا در حال توقف است. این مدل‌ها عموماً قیمتی پایین‌تر از سایر محصولات فورد داشتند؛ اما همچنان در رده‌ی قیمتی خود گران به شمار می‌رفتند.

مدیرعامل فورد: دوران خودرو‌های بی‌روح و خسته‌کننده تمام شد

نسل جدید فورد موستانگ ۲۰۲۴
به‌نظر می‌رسد استراتژی جدید فورد، تمرکز بیشتر بر بازار‌های سطح بالا و خودرو‌های تخصصی‌تر باشد. فارلی بر تمایل شرکت برای رقابت با برند‌های لوکس تأکید کرده و گفته: «ما می‌توانیم با ماستنگ به پورشه حمله کنیم، ماستنگ پرفروش‌ترین کوپه‌ی اسپرت در جهان است. ما می‌خواهیم روی این برند سرمایه‌گذاری کنیم و قوی‌تر و قوی‌تر شویم.»

مدیرعامل فورد: دوران خودرو‌های بی‌روح و خسته‌کننده تمام شد

فورد قصد دارد تمرکز خود را روی خودرو‌های برقی، وانت‌های آفرود، شاسی‌بلندها، کراس‌اوور‌ها و خودرو‌های عضلانی با عملکرد بالا، چون ماستنگ و برانکو بگذارد. موفقیت وانت رپتور، که نسخه‌ی لوکس و پرقدرت مدل F-۱۵۰ محسوب می‌شود، به‌عنوان الگویی برای مسیر آینده‌ی فورد در بخش خودرو‌های سواری مطرح شده است.

مدیرعامل فورد: دوران خودرو‌های بی‌روح و خسته‌کننده تمام شد

تغییر جدید استراتژی، پرسش‌هایی درباره‌ی جایگاه فورد در بازار برمی‌انگیزد. با کاهش تولید مدل‌های مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس‌تر، این شرکت از نقش تاریخی‌اش به عنوان تأمین‌کننده‌ی وسیله‌ی نقلیه برای عموم مردم فاصله می‌گیرد. وانت مَوریک فورد یکی از استثنا‌ها محسوب می‌شود که همچنان به‌عنوان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین محصولات فورد باقی مانده است.

استراتژی فورد می‌تواند پاسخی به فشار‌های رقابتی، به‌ویژه از سوی خودرو‌های الکتریکی چینی در اروپا باشد. فورد تصمیم گرفته است عطای رقابت در خودرو‌های مقرون‌به‌صرفه را به لقایش ببخشد و شانسش را بیشتر با محصولات رده‌بالا امتحان کند.

حرکت تازه‌ی فورد خالی از چالش نیست. هم‌اکنون بازار خودرو‌های لوکس هم در اروپا و هم در آمریکا به ثبات رسیده است و تلاش فورد برای تبدیل شدن از برندی برای عموم مردم به برندی مختص ثروتمندان، می‌تواند مسیری پرخطر باشد.

منبع:زومیت

ارسال نظر