به گزارش کارنا، سه شرکت بزرگ خودروساز در سامانه کدال، مجموع زیان انباشته ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو (غیرتلفیقی) تا انتهای مهرماه سالجاری به بیش از ۲۰۸همت رسیده است. طبق این گزارش، همچنین زیان دهی خودروسازان بزرگ کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش قابلتوجه ۶۵درصدی مواجه بوده است. بر این اساس، خودروسازان نیمه دولتی از ابتدای امسال تا انتهای مهرماه ۱۱همت زیان داشته اند. این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۱ همت بوده است که نشان از کاهش ۶۵درصدی زیان آنها دارد.
کاهش شیب زیان دهی خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی رخ داده که طی ۱۸ماه گذشته هیچ قیمتگذاری جدیدی برای محصولات خودرویی انجام نشده و فریز قیمتی فشار زیادی به نقدینگی این شرکتها وارد کرده است.
البته زیانانباشته خودروسازان در آمار سهماه ابتدایی امسال (که گزارش آن در «دنیایاقتصاد» منتشر شد) ۲۴۵هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعلام شده بود. آماری که در انتهای بهار امسال منتشر شد، آمار تلفیقی بود، به این معنا که سود و زیان شرکتهای زیرمجموعه و تجاری که از قضا زیان دهی زیادی هم دارند، در آن منظور شده بود، اما در اطلاعات ۶ماهه، خودروسازان آمار تلفیقی ارائه ندادند و زیان انباشته ۲۰۸هزار و ۳۴۰میلیارد و ۵۵۸میلیون تومانی ذکرشده تنها مربوط به شرکتهای مادر است؛ بنابراین تغییر رقم زیان انباشته در مهرماه نسبت به بهار به دلیل حذف شرکتهای زیرمجموعه از محاسبات است. اما اگر تنها شرکتهای مادر را در نظر بگیریم، تا انتهای سال ۱۴۰۲ مجموع زیان انباشته آنها ۱۸۶هزار و ۴۱۴میلیارد و ۲۳۹میلیون تومان بوده که در انتهای مهرماه این رقم به ۲۰۸هزار و ۳۴۰میلیارد و ۵۵۸میلیون تومان رسیده و رشد حدود ۲۲همتی و ۱۱.۸درصدی را ثبت کرده است.
با وجود این، سرعت افزایش زیان انباشته و زیان دهی ماهانه این شرکتها کاهشی شده است. البته کاهش روند زیان خودروسازان بزرگ کشور تاحدی قابل پیشبینی بود، چراکه مدیران این شرکتها در مجمع عمومی سالانه خود که مردادماه سالجاری برگزار شد، روی افت زیان دهی تاکید داشته و وعده دادند که زیان دهی را پشت سر خواهند گذاشت.
چند عامل را میتوان در افت آهنگ زیان دهی خودروسازان موثر دانست. یکی از این عوامل عرضه خودروهای جدید است. سه شرکت بزرگ خودروساز در نیمه نخست امسال تولید محصولات زیانده را کاهش داده و محصولات جدید را که عموما سودده هستند جایگزین و افزایش تولید دادهاند. همین موضوع به کاهش زیان خودروسازان کمک شایانی کرده است. از طرف دیگر آنطور که مدیرعامل ایرانخودرو در مجمع مردادماه عنوان کرده، دست کم ۳۰درصد از زیان انباشته این شرکت، از محل بهای تمام شده تولید محصولات بوده است. بااین حال دو شرکت ظاهرا اقداماتی برای کاهش بهای تمام شده تولید انجام داده اند، به طوری که مدیرعامل سایپا در این زمینه تاکید کرده است در حوزه کاهش هزینه ها، بعضی قطعات تا ۵۰درصد قیمت تامینشان کاهش یافته و بر این اساس پیشبینی کرده که امسال بیش از ۱۰همت کاهش هزینه در تامین قطعات صورت خواهد گرفت؛ بنابراین گویا شرکتهای بزرگ خودروساز به سمت کاهش هزینهها از جمله هزینههای حاصل از تامین قطعه پیش رفته اند.
علاوه بر این دو استراتژی متفاوت در ایران خودرو و سایپا برای کاهش زیان در پیش گرفته شده است. تاکید ایرانخودرو در این زمینه خروج خودروهای زیان ده بوده است. خروج این محصولات تاثیر زیادی بر کاهش زیان دهی آبی پوشان جاده مخصوص داشته است؛ روشنترین مثال در این مورد توقف تولید پژوپارس است. طبق آماری که خردادماه امسال منتشر شد، قیمت تمامشده تولید هر دستگاه خودروی پژو پارس رقمی معادل ۳۵۴میلیون تومان بوده، در حالی که نرخ فروش کارخانهای این خودروی پرطرفدار فقط ۲۹۴میلیون تومان بوده و این امر موجب ضرر ۶۰میلیون تومانی کارخانه ایرانخودرو از تولید این خودرو شده بود. همچنین از بیش از ۱۱۰همتی که ایرانخودرو سال گذشته زیان کرد، ۵۱همت تنها برای تولید پژو پارس بوده است؛ بنابراین خروج این خودروی ابرزیان ده از خط تولید کمک زیادی به ایرانخودرو برای کاهش زیان در سالجاری کرده است. همچنین طی دوماه گذشته ایرانخودرو در واردات خودرو نیز ورود بیشتری داشته است.
از طرف دیگر تمرکز سایپا و پارسخودرو برای کاهش زیان خود بر کسب سود از واردات خودرو بوده تا از این طریق بتوانند زیان عملیاتی خود را کاهش دهند که حالا آمار و اطلاعات منتشرشده از سامانه کدال نشان میدهد توانستند در این هدف خود موفق نیز شوند. طبق آماری که محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران، در مهرماه امسال منتشر کرد، سایپا در رتبه دوم واردات خودرو به کشور قرار دارد. این شرکت در نیمه نخست امسال ۵هزار و ۴۴۵ دستگاه خودرو وارد کرده که این امر توانسته است به افت زیان عملیاتی کل شرکت کمک کند.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر