به گزارش کارنا، هوندا در هفته جاری از خط تولید نمایشی باتریهای سالید استیت رونمایی کرد که گفته میشود تولید آن از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.
طی سالهای اخیر، شرکتهای خودروسازی با امید به این که فناوری باتریهای سالید استیت بتواند پیشرفت قابل توجهی در قابلیتهای خودروهای برقی ایجاد کند، میلیاردها دلار روی توسعه باتریهای سالید استیت سرمایه گذاری کرده اند. قابلیتهایی که به آنها اشاره شد شامل طیف حرکتی قابل توجه و زمان شارژ کمتر هستند.
هدف هوندا، کاهش ۵۰ درصدی سایز باتری، کاهش ۳۵ درصدی وزن آن و کاهش ۲۵ درصدی هزینههای آن تا سال ۲۰۳۰ است.
رقابت برای رتبه اول شدن در بازار با باتریهای سالید استیت بسیار شدید است.
Quantum Scape که فولکس واگن پشت آن است در اواخر ۲۰۲۰ اعلام کرد تولید این فناوری از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و به نظر میرسد این شرکت اکنون به یک محصول آماده تجارت نزدیک شده است.
هم چنین تویوتا اعلام کرده است از سال ۲۰۲۸ خودروهای برقی این برند با باتریهای سالید استیت ارائه خواهند شد.
اما همه در این زمینه خوش بین نیستند. در آوریل ۲۰۲۴، روبین زنگ، مدیرعامل CATL که بزرگترین تولیدکننده باتریهای یون لیتیوم در دنیا است اظهار داشت فناوری باتریهای سالید استیت غیرقابل اعتماد، ناایمن و ناپایدار است.
زنگ که یک مهندس شایسته و دارای دکترای فیزیک است توضیح داده که طی دهه گذشته روی توسعه باتریهای سالید استیت سرمایه گذاری کرده، اما باور دارد که عرضه تجاری آنها ممکن نیست. در عوض، CATL از سال ۲۰۲۱ روی باتریهای یون سدیم کار میکند.
ارسال نظر