۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
اختصاصی
آیا مصرف کننده قادر به تشخیص قطعات اصلی و تقلبی است؟
یک فعال بازار لوازم یدکی بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت کارشناسان خبره حوزه لوازم یدکی به منظور جلوگیری از تولید و واردات قطعات تقلبی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۵

به گزارش کارنا، یک فعال بازار لوازم یدکی بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت کارشناسان خبره حوزه لوازم یدکی به منظور جلوگیری از تولید و واردات قطعات تقلبی تاکید کرد.

سید مهدی کاظمی درباره روش‌های تشخیص قطعات یدکی اصلی و تقلبی عنوان کرد: واقعیت این است مصرف کننده با یک یا دو بار خرید قطعه در سال، قادر به تشخیص اصلی و تقلبی بودن قطعات مگر توسط شخص متخصص و فنی نیست. هر چند برخی از مصرف کنندگان با ذکاوت و زیرکی که دارند، می‌توانند قطعات کیفی را از قطعات غیراستاندارد تشخیص دهند.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: یکی از نشانه‌های قطعات باکیفیت، دوام قطعه است، زیرا قطعات استاندارد حداقل دو تا سه سال کار می‌کنند. علاوه بر این، مصرف کنندگان می‌توانند با مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز و شناسایی برند و شرکت تولیدکننده از کیفیت قطعات اطمینان حاصل کنند.

این فعال بازار لوازم یدکی اذعان داشت: همچنین برخی برند‌ها نظیر قطعات تولیدی شرکت سوپاپ ایران به دلیل کیفیت بالایی که دارند مورد تأیید اتحادیه و اغلب مکانسین‌ها می‌باشد چراکه این شرکت دارای قدمتی ۵۰ ساله است و از زمانی که خودرو‌های آمریکایی نظیر جیپ، ژیان، پیکان و لندرور وارد کشور شدند، فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون محصولات خود را به ۳۵ کشور اروپایی و آسیایی صادر می‌کند و از آنجا که تولیدات باکیفیت و تامین نیاز داخل همواره از الویت‌های این شرکت بوده بسیار مورد احترام صنف لوازم یدکی می‌باشد.

کاظمی در ادامه بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت کارشناسان خبره حوزه لوازم یدکی به منظور جلوگیری از تولید و واردات قطعات تقلبی تاکید کرد و یادآور شد: بنده به عنوان شخصی که سابقه ۲۰ ساله در این حوزه دارم، بار‌ها از مسئولین گمرک و سازمان ملی استاندارد خواستار بهره گیری از توان کارشناسان اتحادیه به منظور صدور مجوز ترخیص قطعات باکیفیت و جلوگیری از واردات قطعات بی‌کیفیت به کشور شدم، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.

این فعال بازار لوازم یدکی همچنین از اخذ مالیات‌های سنگین از این صنف و تأثیر تورم بر تعرفه‌های گمرکی که منجر به گران فروشی از سوی فروشندگان شده انتقاد و تصریح کرد: اگرچه قیمت نهایی قطعات متاثر از تورم و تعرفه‌های گمرکی است، اما مشکل اعضای این صنف افزایش قیمت نیست بلکه دغدغه اصلی آنها مشکلات معیشتی ناشی از تورم است که ارگان‌های دولتی مانند اداره دارایی، بیمه و ... هر ساله به صنوف تحمیل می‌کنند.

کاظمی در پایان بر نقش اداره دارایی و بیمه بر کاهش قیمت قطعات تاکید و خاطرنشان کرد: نهاد‌های دولتی با تسهیل فرآیند مالیات ستانی و بیمه می‌توانند در راستای کاهش قیمت و عرضه هر چه بهتر قطعات به نفع مصرف‌کنندگان عمل کنند.

ارسال نظر