
به گزارش کارنا، صنعت و بازار خودروهای تجاری که در سالهای گذشته و به ویژه با آغاز تحریمها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است، این بار با جهش نرخ ارز و به تازگی حذف ارز نیمایی در وضعیتی بغرنج قرار گرفته است.
خودروسازان تجاری که تا دو ماه گذشته از ارز نیمایی برای واردات قطعات و مونتاژ خودروهای تجاری در داخل استفاده میکردند، اکنون با سیاست جدید بانک مرکزی ناچار به استفاده از ارز توافقی برای تولیدات خود هستند؛ سیاستی که صنعت خودروهای تجاری را به سبب تاثیرپذیری از نرخ ارز با چالشهای جدی از جمله افزایش شدید قیمتها مواجه خواهد کرد.
فیروز خدایی، رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران با اشاره به حذف ارز نیمایی و تاثیر آن بر تولید، مونتاژ و واردات خودروهای تجاری در کشور اظهار داشت: با توجه به تاثیر مستقیم نرخ ارز بر بازار خودروهای تجاری قطعا حذف ارز نیمایی و تفاوت نرخ آن با ارز توافقی، افزایش قیمت خودروهای سنگین مونتاژی و وارداتی در کشور را به دنبال خواهد داشت.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه با حذف ارز نیمایی، قیمت خودروهای تجاری به نرخ بازار آزاد نزدیک خواهد شد، افزود: در تخصیص ارز نیمایی به خودروسازان تجاری، نرخ ارز از سوی دولت تعیین و توسط بانک مرکزی تامین میشد، اما اکنون با جایگزینی ارز توافقی، چون ارز توافقی تفاوت چندانی با نرخ ارز آزاد ندارد، بهای خودروهای تجاری نیز به قیمت بازار آزاد نزدیک خواهد شد.
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران یادآور شد: از آنجا که بازار خودروهای تجاری، بازار رقابتی است، با تاثیر رشد نرخ ارز بر کامیونهای وارداتی، خودروسازان تجاری نیز برای رقابت با کامیونهای وارداتی ناچار به افزایش قیمت محصولات خود هستند چراکه وقتی کامیون کارکرده وارداتی در بازار ۱۲ میلیارد تومان است، فروش محصولات تجاری مونتاژ داخل با قیمت ۵ میلیارد تومان منطقی نخواهد بود.
خدایی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای تجاری مونتاژی و وارداتی در چنین شرایطی اجتناب ناپذیر است، افزود: همان طور که نرخ ارز بر تمام اقلام مصرفی و زندگی روزمره مردم تاثیرگذار است، واردات قطعات منفصله و همچنین کامیونهای اروپایی که تا دیروز با ارز ۶۰ هزار تومانی وارد میشدند اکنون با یورو ۹۸ هزار تومانی وارد کشور شده و از آنجا که هر تولیدکننده و واردکنندهای به دنبال کسب سود است، محاسبه رشد نرخ ارز در قیمت تمام شده محصول طبیعی به نظر میرسد. کمااینکه در بازار خودروهای تجاری نیز شاهد جهش قیمتها نسبت به دو ماه گذشته هستیم.
این کارشناس بازار خودروهای تجاری با اشاره به محدودیتهای تخصیص ارز به خودروسازان و واردکنندگان خودروهای تجاری خاطرنشان کرد: همچنین مشکلات تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودروهای تجاری به ویژه در ماههای ابتدایی سال جاری، فرآیند واردات قطعات و همچنین کامیونهای وارداتی به کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
ارسال نظر