
به گزارش کارنا، رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور درنشست خبری این انجمن درباره علل کیفیت پایین قطعات خودروهای داخلی اظهار داشت: وقتی ساختار صنعت خودرو از اساس غلط است و دولت به خودروساز دیکته میکند که محصول خود را با قیمت دستوری بفروشد قاعدتا قیمت و کیفیت قطعه را نیز خودروساز مشخص میکند.
به گزارش خبرنگار کارنا، مهدی مطلب زاده، عضو هیات مدیره و رییس کمیته تخصصی ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در نشست خبری این انجمن با انتقاد از بی اعتنایی سیاست گذار به برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو بیان کرد: به رغم برگزاری ۵ میز داخلی سازی در سالهای گذشته و پیشنهاد ۱۱ مشوق از سوی انجمن به منظور تداوم میزهای خودکفایی، اما متاسفانه هیچ یک از این مشوقها عملیاتی نشده و هیچ نهادی نیز حاضر به پایش علل توقیف میزهای ساخت داخل نیست.
وی با بیان اینکه قوانین کشور ضد سیاست ساخت داخل و به نفع واردات است، تصریح کرد: قطعه سازان در حالی مواد اولیه ساخت داخل را با نرخ ارز آزاد و با قیمت ۹۴ هزار تومان و ۱۰ درصد بالاتر از بازار جهانی از بورس خریداری میکنند که مبنای نرخ ارز برای مونتاژکاران در صورت داخلی سازی بالای ۵۰ درصد، دلار گمرکی و ۲۸۵۰۰ تومانی است.
رییس کمیته تخصصی ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با انتقاد از نحوه محاسبه تعرفه واردات قطعات خودرو افزود: در حال حاضر تعرفه واردات قطعات بر اساس ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین شده که این نرخ واقعی نیست و موجب مشکلاتی در تأمین قطعات شده است؛ لذا پیشنهاد انجمن تعیین تعرفهها بر اساس نرخ ارز واقعی یا مبادلهای است.
مطلب زاده بهره موثر تسهیلات بانکی برای ساخت داخل را ۳۶ درصد عنوان و بیان کرد: بهره تسهیلات بانکی برای ساخت داخل ۲۳ درصد است که با محاسبه سپرده جاری به ۳۶ درصد خواهد رسید.
وی قطعی مداوم برق را از دیگر دلایل گرانی ساخت داخل برشمرد و اذعان داشت: پرداخت هزینه برق در حالی که برقی وجود ندارد و همچنین پرداخت حقوق کارگر در روز تعطیل از جمله هزینههایی است که ساخت داخل را گران تمام میکند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور تصریح کرد: گرانی ساخت داخل و دمپینگ چینیها موجب شده داخلی سازی با نرخ امروز دلار برای خودروساز و قطعه ساز صرفه اقتصادی نداشته باشد.
مطلب زاده ضمن تاکید بر ضرورت تجدیدنظر در سیاستهای وارداتی از سوی دولت بیان کرد: دولت باید اجازه دهد واردات خودرو و قطعات به صورت کنترلشده و متناسب با نیاز بازار انجام شود.
وی با بیان اینکه محدودیتهای ارزی نباید بهانهای برای ممنوعیت کامل واردات باشد، خاطرنشان کرد: دولت باید به جای ممنوعیت واردات، سیاستهای تنظیمی هوشمندانهای را برای مدیریت بازار اعمال کند.
در ادامه این نشست، ابراهیم دوست زاده، عضو هیات مدیره و رئیس کمیته کیفیت انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور درباره علل افت کیفیت قطعات خودروهای داخلی اظهار داشت: گله مندی از کیفیت قطعات خودرو همواره وجود داشته و قابل انکار نیست، اما باید گفت قطعات به عنوان پایینترین سطح تاثیرگذار در کیفیت خودرو و جلب رضایت مشتری، مطابق استانداردهای مربوطه تولید شده و اینکه پس از نصب روی خودرو کیفیت مطلوبی ندارند به عهده خودروساز است.
رئیس کمیته کیفیت انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که صنعت خودرو مشمول قیمت گذاری دستوری است و قطعه سازان با مشکلات نقدینگی مواجه هستند، کاستیهایی در زمینه کیفیت خودروها وجود خواهد داشت و امیدواریم با رفع مشکلات قیمت گذاری و نقدینگی این معضل صنعت خودرو نیز رفع شود.
دوست زاده یادآور شد: حدود ۳۷ درصد قطعه سازان طی ۳ سال اخیر به سبب مشکلات نقدینگی به بازارهای موازی و افتر مارکت ورود پیدا کرده اند.
همچنین بابک کریمخان، عضو هیات مدیره و رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص عرضه قطعات غیراستاندارد و بی کیفیت به بازارعنوان کرد: وقتی سقف قیمتی یک قطعه نباید بالاتر از عدد خاصی باشد، طبیعی است که قیمت، ملاک کیفیت خودرو قرار میگیرد.
وی درباره دلیل عدم شکایت قطعه سازان نسبت به این موضوع تصریح کرد: وقتی ساختار صنعت خودرو از اساس غلط است و دولت به خودروساز دیکته میکند که محصول خود را با قیمت دستوری بفروشد قاعدتا قیمت قطعه را نیز خودروساز مشخص خواهد کرد. از این رو دست قطعه ساز برای عرضه قطعات باکیفیت بسته است.
رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با انتقاد از شرایط نابرابر تولید برای قطعه سازان ایرانی و چینی تصریح کرد: امروز قیمت قطعات ساخت داخل بالاتر از قطعات چینی تمام میشود و در حالی که چینیها از امکانات و مزایای بسیاری برای ساخت قطعات برخوردار هستند، قطعه سازان داخلی برای تولید قطعات و سرپا نگه داشتن خود در حال جنگیدن هستند؛ لذا اگر صنعت قطعه سازی مطابق با ظرفیت خود رشد نکرده به دلیل مشکلاتی است که به آن اشاره شد.
کریمخان اذعان داشت: امیدواریم این روند با خصوصی سازی صنعت خودرو تغییر و شاهد ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باشیم.
در پایان این نشست، جعفر نصیری، عضو هیات مدیره و رئیس کمیته صادرات انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور درباره آخرین وضعیت صادرات قطعات ساخت داخل بیان کرد: بخش عمده صادرات قطعات تولید داخل به بازار عراق و سوریه بود که متاسفانه اتفاقات اخیر در منطقه، فرآیند صادرات قطعات را با چالش مواجه کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: قطعه سازان داخلی که در سالهای گذشته محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر میکردند امروز به واسطه تحریمها جایگاه خود را در تجارت جهانی و بازارهای صادراتی از دست داده اند. ضمن اینکه صادرات در ایران تابع متغیرهای مختلف از جمله نرخ ارز، قوانین صادرات و گمرکی و ... است.
رئیس کمیته صادرات انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با تصریح بر اینکه خودروسازان، قطعه سازان را با تیراژ تولید به گروگان گرفته اند، عنوان کرد: تیراژ تولید قطعات که توسط قطعه سازان برای خودروساز تامین میشود، اگر به تامین بازار افتر مارکت اختصاص داده شود قطعا سود بسیار بهتری را نصیب قطعه سازان خواهد کرد.
ارسال نظر