
به گزارش کارنا، شایعات منتشر شده صحت داشتند و مدیرعامل نیسان، ماکاتو یوچیدا، از سمت خود کناره گیری کرد. ایوان اسپینوزا که اکنون مدیر ارشد برنامه ریزی نیسان است مدیریت این خودروساز ژاپنی به مشکل خورده را بر عهده خواهد گرفت. تغییر در مدیریت این خودروساز طی نشست هیئت مدیره تصمیم گیری شد و از روز ۱ آوریل اجرایی خواهد شد.
تغییرات مدیریتی دیگری نیز در این خودروسازی برنامه ریزی شده تا اهداف کوتاه و بلند مدت آن تحقق یابد در حالی که رشد در طولانی مدت نیز برنامه ریزی شده است.
با خروج ماکاتو یوچیدا از مدیریت این خودروساز، مذاکرات نیسان و هوندا نیز مجددا آغاز خواهد شد. ماه گذشته گزارش شده بود که هوندا هنوز به مذاکره با نیسان تمایل دارد به شرط آن که یوچیدا کناره گیری کند. به گفته منابع آگاه، هوندا به طور قطع امکان ادامه مذاکرات را متوقف نکرده بود. با این حال، در نشست اخیر نیسان، در مورد احتمال آغاز مجدد مذاکرات ادغام صحبتی نشده است.
در حالی که مذاکرات ادغام هنوز در حال انجام بود، هوندا تغییر رویه داد. این خودروساز به جای تاسیس یک شرکت مشترک که در ابتدا در یادداشت تفاهم آمده بود، خواهان مزایایی بیشتر شد. هوندا بر تبدیل نیسان به یک شرکت فرعی اصرار داشت.
صرف نظر از چگونگی ادامه مذاکرات با هوندا، نیسان با چالش جدی برای بازگشت به موقعیت قبلی خود مواجه است. این خودروساز اخیرا از برنامه احیای خود خبر داده که شامل حذف ۹ هزار شغل و ۲۰ درصد کاهش ظرفیت تولید جهانی از ۵ به ۴ میلیون دستگاه خودرو است.
حداقل سه کارخانه این خودروساز نیز تعطیل خواهند شد که از نیمه اول سال ۲۰۲۵ در کارخانه تایلند آغاز میشود. دو کارخانه دیگر در سه ماهه سوم ۲۰۲۵ و سال ۲۰۲۶ تعطیل خواهند شد. همچنین نیسان شیفتهای کاری در کارخانههای خود در ایالات متحده را نیز کاهش میدهد.
ایوان اسپینوزا که یکی از کهنه سربازان نیسان است کار سختی را در پیش دارد چرا که باید با بدهیهای فزاینده، سبد محصولات قدیمی و هزینههای بالا مقابله کند. هنوز مشخص نیست که هوندا نقشی در آینده نیسان داشته باشد یا خیر، اما بی شک چند سال آینده برای این خودروساز چالش برانگیز خواهد بود.
ارسال نظر