
به گزارش کارنا، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه جهش تولید و سرمایه گذاری برای تولید نیازمند هم افزایی همه نهادهای ذیربط است، عنوان کرد: سرمایه گذاری در حوزه تولید مستلزم رفع موانع تولید، تسهیل قوانین سختگیرانه و حمایت بانکها از سرمایهگذاریهای جدید است.
سیامک مقتدری درباره راهکارهای تحقق شعار «سرمایه گذاری برای تولید» در صنعت قطعه سازی و خودروسازی بیان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در چند سال گذشته موضوع تولید همواره محور شعار سال بوده، اما اقدامات اساسی از سوی دولتمردان در جهت تحقق شعار سال انجام نشده و نه تنها جهشی در حوزه تولید صورت نگرفته بلکه شاهد عقب ماندگی خودروسازان از برنامه تولید نیزهستیم.
وی تحقق شعار سرمایه گذاری برای تولید را مستلزم وفاق و عزم جدی از سوی تمامی ارکان حاکمیت دانست و تاکید کرد: یکی از دلایل عدم تحقق شعارهای سال در سنوات گذشته، اتخاذ تصمیمات جزیرهای توسط نهادهای دولتی است چراکه هر یک از ارگانها اعم از سازمان تامین اجتماعی، وزارت دارایی، سازمان محیط زیست و بانکها در جهت منافع خود عمل میکنند.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه جهش تولید و سرمایه گذاری برای تولید نیازمند هم افزایی همه نهادهای ذیربط است، افزود: سرمایه گذاری در حوزه تولید مستلزم رفع موانع تولید، تسهیل قوانین سختگیرانه و حمایت بانکها از سرمایهگذاریهای جدید است و همه ارگانها باید با همت و تلاش مضاعف به جذابیت تولید و سرمایه گذاری در این بخش کمک کنند، در غیر این صورت سرمایهها جذب بخشهای غیرتولیدی که سود بیشتر و مصائب کمتری دارد، خواهد شد.
مقتدری در گفتگو با خبرنگار کارنا بر ضرورت برنامه ریزی استراتژیک در صنعت خودروسازی تاکید کرد و گفت: متاسفانه نبود استراتژی در خودروسازی موجب شده تیراژ تولید خودرو از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سالهای ۹۷ و ۹۸ به حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته کاهش پیدا کند. در حالی که با تدوین استراتژی منسجم میتوان به جذب سرمایه گذاری در صنعت خودرو و از بین بردن نوسانات تولید کمک کرد.
وی از قیمت گذاری دستوری و کمبود نقدینگی به عنوان دیگر موانع سرمایه گذاری در حوزه خودروسازی یاد کرد و گفت: متاسفانه صنعت خودرو سالهاست با قیمت گذاری دستوری و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم کرده است. در نتیجه برای سرمایه گذاری در این حوزه نیاز به حذف قیمتهای دستوری و حمایت بانکها برای جبران نقدینگی قطعه سازان و خودروسازان است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به نقش تحریمها بر کاهش سرمایه گذاری در حوزه خودرو افزود: از سوی دیگر با آغاز تحریمها و قطع ارتباط قطعه سازان داخلی با زنجیره تامین جهانی وعدم به روز رسانی تکنولوژی تولید خودرو شاهد افت کیفیت خودروهای داخلی هستیم.
مقتدری همچنین درباره راهکارهای جذب سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: جذب سرمایه از طریق بورس برای شرکتهای بورسی بسیار حائز اهمیت است، اما برخلاف شرکتهای بورسی که به راحتی از این طریق جذب سرمایه میکنند، شرکتهای غیربورسی برای ورود به بورس با محدودیتها و قوانینی سختگیرانه مواجه هستند که این فرآیند را برای آنها زمان بر میکند. در نتیجه شرکتهای غیربورسی ناچار هستند برای جذب سرمایه به شرکتهای سرمایه گذاری رجوع کنند که بهره بالا تسهیلات ارائه شده عملا امکان سرمایه گذاری را از شرکتهای غیربورسی سلب کرده است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در پایان تاکید کرد: از این رو لازم است موانع سختگیرانه برای حضور شرکتهای بورسی در بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری از این طریق رفع شود.
ارسال نظر