
به گزارش کارنا، پیش نویس تجدیدنظر جدید لایحه دستورالعمل پایان عمر خودروها در اتحادیه اروپا میتواند منجر به طبقه بندی فیبر کربنی به عنوان مادهای خطرناک شود و استفاده از آن در خودروها از سال ۲۰۲۹ را ممنوع کند.
اگر این قانون تصویب شود میتواند به طور مستقیم بر خودروسازانی تاثیر بگذارد که از فیبر کربنی برای کاهش وزن و ارتقای ایرودینامیک خودروهایشان استفاده میکنند.
در حالی که این قانون هنوز به صورت پیش نویس است، اولین بار است که یک حوزه قضایی فیبر کربنی را به عنوان مادهای مضر برای محیط زیست معرفی میکند. بر اساس بیانیه اخیر پارلمان اروپا، نگرانیها بیشتر در مورد خطرات دفع این مواد است.
فیبر کربنی که معمولا با رزین ترکیب میشود در صورت شکسته شدن میتواند ذرات ریز معلق در هوا ایجاد کند که به طور بالقوه باعث اتصالیهای کوچک در ماشینها و تحریک پوست و غشاهای مخاطی انسانها میشود. کسانی که با خودروهای مسابقه سر و کار داشته باشند میدانند که ترکشهای فیبر کربنی دردناک هستند و جداسازی آنها از انگشتها سخت است و غبار کربن بسیار تحریک کننده و موجب خارش هستند و از همه بدتر، موجب آبریزش بینی میشوند.
در حالی که تغییرات پیشنهادی با هدف ارتقای پایداری تدریجی در تولید خودرو ارائه شده اند، صنعت خودرو در مورد پیامدهای آن دست به کار شده است. فیبر کربنی که زمانی محدود به ماشین آلات عجیب بود، به سرعت محبوب شده چرا که هزینههای تولیدکنندهها را طی دو دهه اخیر کاهش داده است.
این ماده مدت زیادی مورد توجه سازندگان خودروهای عملکرد بالا بوده و اکنون توجه سازندگان خودروهای برقی را به خود جلب کرده است.
ممنوعیت این ماده در اروپا میتواند بر تامین کنندگان اصلی همچون Toray Industries ژاپن و میتسوبیشی کمیکال تاثیرگذار باشد که بیش از نیمی از تامین جهانی را کنترل میکنند و برای تجارت خود متکی بر خودروسازان اروپایی هستند. برخی شرکتها از جمله مک لارن تمام ساختارهای خودرویی خود را با فیبر کربنی میسازند و مشخص نیست که این امر چطور میتواند در صنعت موتوراسپرت تاثیر بگذارد.
به هر حال، اگر این قانون تصویب شود تا قبل از سال ۲۰۲۹ اجرا نخواهد شد و زمان لازم برای خودروسازان به منظور قبول یا به چالش کشیدن این طرح وجود خواهد داشت.
ارسال نظر