۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰
اختصاصی
چرا در سال ۱۴۰۳ یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده هم اسقاط نشد؟
طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل در حال حاضر ۱۱میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد دارند که این آمار از اسقاط ناچیز موتورسیکلت‌های فرسوده در سال‌های گذشته حکایت دارد.
کد خبر: ۱۳۳۷۵

به گزارش کارنا، طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل در حال حاضر ۱۱میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد دارند که این آمار از اسقاط ناچیز موتورسیکلت‌های فرسوده در سال‌های گذشته حکایت دارد.

در شرایطی که آلایندگی موتورسیکلت‌ها چندبرابر خودرو‌های فرسوده بوده و طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های عمومی در الویت در طرح‌های جایگزینی است، آمار اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد در سال گذشته حتی یک دستگاه موتورسیکلت هم اسقاط نشده است.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور درباره چرایی عدم اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در سال گذشته اظهار داشت: آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که در آخرین روز اسفند سال ۱۴۰۲ ابلاغ و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ لازم الاجرا شد، به رغم نقش موثر در جهش اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال ۱۴۰۳ دارای ایراداتی در یکسال گذشته بوده که لازم است این ایرادات به سرعت برطرف شوند.

وی در گفتگو خبرنگار کارنا ادامه داد: یکی از ایرادات این آیین نامه، بند مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده است که نیازمند تغییرات جدی است تا موتورسیکلت‌های فرسوده نیز متوازن با خودرو‌های سواری و وانت از رده خارج شوند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور تشریح کرد: یکی از الزمات اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در این بند که به اصرار سازمان محیط زیست بوده و پس از یک سال مشخص شده الزام صحیحی نبوده است، شماره گذاری موتورسیکلت‌های نوشماره فقط به ارائه گواهی موتورسیکلت منوط شده و این الزام موجب شده قیمت گذاری و به تبع تعداد گواهی موتورسیکلت متناسب با واقعیت‌های بازار انجام نشود و نتیجه آن عدم اسقاط حتی یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده در یک سال گذشته بوده است.

مشهدی شریف تاکید کرد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از آلودگی هوا در کلان شهر‌ها ناشی از تردد موتورسیکلت‌های فرسوده است، این بند از آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو نیازمند بازنگری و تجدید نظر است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده کشور یادآور شد: همچنین یکی از بند‌های آیین نامه اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که وزارت صمت ملزم به اجرای آن است، سامانه عرضه و تقاضا گواهی اسقاط است. یعنی گواهی‌های تولید شده در صف فروش قرار بگیرند نه اینکه همه گواهی‌ها بدون نظم خاصی به فروش برسند که این امر تا کنون اجرایی نشده و امیدواریم سامانه عرضه و تقاضا به زودی با همت ستاد نوسازی حمل و نقل عملیاتی شود تا در حوزه موتورسیکلت نیز شاهد رشد اسقاط باشیم.

ارسال نظر