۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۳

نبرد جهانی تسلا و بی‌وای‌دی داغ شد

نبرد جهانی تسلا و بی‌وای‌دی داغ شد
نبرد جهانی تسلا و بی‌وای‌دی برای تسلط بر بازار خودرو‌های برقی، داغ شده و هر دو خودروساز برای گسترش حضورشان، به هند چشم دوخته‌اند.
کد خبر: ۱۶۳۵۷

به گزارش کارنا، نبرد جهانی تسلا و بی‌وای‌دی برای تسلط بر بازار خودرو‌های برقی، داغ شده و هر دو خودروساز برای گسترش حضورشان، به هند چشم دوخته‌اند.

بی‌وای‌دی برای اولین‌بار در آوریل، خودرو‌های برقی بیشتری نسبت به تسلا در اروپا فروخت و همزمان با افول تسلا، شاهد افزایش فروش در سراسر اروپا بوده است.

اکنون، این دو شرکت، میدان نبرد جدیدی به نام هند دارند. با وجود اینکه سومین بازار بزرگ خودرو در جهان تا حد زیادی برای برند‌های غربی و چینی نامناسب است، هم بی‌وای‌دی و هم تسلا سخت تلاش می‌کنند برای گسترش نفوذ در این بازار هستند. اما رسیدن به موفقیت در کشوری که تعداد خودرو‌ها به طرز چشمگیری از موتورسیکلت‌ها کمتر است، کار ساده‌ای نیست.

«براجش چیبر»، یکی از شرکای شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی گفت: بازار خودرو‌های برقی هند، طی چند سال آینده، به سرعت رشد خواهد کرد. او پیش‌بینی کرد که فروش خودرو‌های برقی در هند، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، بین دو تا سه میلیون دستگاه بر مبنای سالانه افزایش یابد که از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ بیشتر و حدود دو برابر اندازه بازار آمریکا در سال ۲۰۲۴ است.

تسلا آمدنی شد

مدت‌ها بود که انتظار ورود تسلا به هند می‌رفت. این تولیدکننده خودرو‌های برقی حدود یک دهه قبل، پیش‌سفارش‌ها را آغاز کرد، اما فروش خودروهایش را در هند فقط در ژوئیه آغاز کرد؛ تاخیری که باعث شد برخی از مشتریان، سال‌ها برای دریافت خودروهایشان منتظر بمانند.

تسلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، دو نمایشگاه در دهلی و بمبئی افتتاح کرده و شاسی‌بلند «مدل وای» (Model Y) خود را با قیمتی حدود ۶ میلیون روپیه (۷۰ هزار دلار) که حدود دو برابر قیمت «مدل وای» پایه در آمریکا است، به فروش می‌رساند.

این خودروساز با مدیریت «ایلان ماسک»، همچنین استخدام نیرو را افزایش داده است. تسلا علاوه بر نقش‌های خدمات مشتری و پشتیبانی، آزمایش‌کنندگان سیستم خودران در بمبئی و دهلی را استخدام می‌کند که نشان می‌دهد این شرکت در نهایت قصد دارد فناوری کمک راننده خود را به این کشور بیاورد.

هند تعرفه‌های سنگین ۷۰ درصدی بر واردات خودرو‌های خارجی وضع کرده تا خودروسازان را به ایجاد کارخانه در این کشور ترغیب کند.

برنامه‌های تسلا برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودرو طی سال‌ها، بار‌ها متوقف شده و در ژوئن، یکی از وزرای دولت هند، گفت: این شرکت علاقه‌ای به تولید خودرو در هند ندارد.

«ویلاس دشپانده»، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد عملیاتی استارتاپ هندی «وایو» (Vayve) در حوزه خودرو‌های برقی، گفت: عرضه خودرو‌های تسلا با استقبال نه چندان خوبی از سوی علاقه‌مندان به خودرو در هند مواجه شده است. او گفت: قیمت بالای «مدل وای» تسلا در هند، آن را به بازار خودرو‌های لوکس سوق داد و به طور خودکار تقاضا را کاهش داد و افزود که فقدان شبکه سوپرشارژر در هند، فروش خودرو‌های برقی تسلا را دشوار کرده است.

تسلا همچنین با رقابت چشمگیر داخلی در برابر برند‌های بومی مانند تاتا موتورز و ماهیندرا رو‌به‌رو است که بر بازار نوپای خودرو‌های برقی هند تسلط دارند و لازم نیست نگران تعرفه‌های سنگین واردات باشند.

«ویلاس دشپانده»، افزود: اگر تسلا با تمام وجود وارد هند شود، احتمالا با تولید و حضور عمده در خرده‌فروشی، شاهد افزایش تقاضا خواهد بود.

موانع بیشتر برای بی‌وای‌دی

بی‌وای‌دی با موانع ورود سخت‌تری نسبت به تسلا رو‌به‌رو است. روابط ژئوپلیتیکی سرد بین هند و چین، تلاش‌های این شرکت برای ایجاد کارخانه یا همکاری با تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده است. طبق گزارش بلومبرگ، تا همین اواخر، برخی از اعضای ارشد بی‌وای‌دی هند، قادر به دریافت ویزا برای ورود به این کشور نبودند.

با وجود این، رقیب تسلا تا حدودی موفق بوده است، خودرو‌های برقی «آتو ۳» (Atto ۳) و «سی لاین ۷» (Sealion ۷) خود را در این کشور عرضه کرده و در سپتامبر، ده هزارمین خودروی خود را در هند فروخت.

بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، بی‌وای‌دی برای افزایش رشد خود به شدت روی بازار‌های خارجی حساب باز کرده، به طوریکه فروش در چین در ماه‌های اخیر در بحبوحه جنگ قیمت‌های سنگین، ثابت مانده است.

«براجش چیبر»، گفت: هر خودروساز جهانی که سعی در راه‌اندازی کسب و کار در هند دارد، باید از ماهیت منحصر‌به‌فرد این بازار آگاه باشد.

منبع:ایسنا

ارسال نظر