۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
موتورسیکلت‌های فرسوده، بلای جان مالکان و شهرنشینان
90درصد از موتورسیکلت های در حال تردد کشور، فرسوده اند این در شرایطی است که قیمت بالای دستگاه های جدید و همچنین نبود مقرراتی جامع در راستای خروج فرسوده ها، انگیزه تعویض در بین مالکان را از بین برده است.
کد خبر: ۲۰۶۶

به گزارش کارنا، طبق آخرین آمار رسمی از سوی وزارت صمت در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتور سیکلت در کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فرسوده هستند.

در این آمار همچنین تاکید شده ۴۰۰ هزار تاکسی درکشور فعال است که از این تعداد نیز ۱۹۰ هزار دستگاه یعنی ۴۸ درصد از این وسیله حمل و نقل عمومی فرسوده است.

همچنین ۳۴ هزار خودرو دولتی در کشور وجود دارد که از این تعداد نیز ۱۱ هزار دستگاه یعنی معادل ۳۲ درصد با فرسودگی مواجه هستند.
سهم موتورسیکلت‌های فرسوده در آلودگی تهران

برآورد‌های رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آن‌ها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند، با این حال نه تنها رغبتی برای تعویض این موتورسیکلت‌ها از سوی صاحبان آن‌ها وجود ندارد بلکه خروج فرسوده‌ها نیز در دستور کار دولت قرار ندارد.

همچنین طبق اظهارات یک مقام مسوول در راهور ناجا، به دلیل فرسودگی و ارزش پایین، بسیاری از این موتورسیکلت‌ها بدون معامله و نقل و انتقال رسمی، دست به دست می‌شوند و هویت مشخصی ندارند.

گذشته از فقدان هویتی، موتورسیکلت‌ها به عنوان وسیله امرار معاش برای بسیاری از صاحبان آن‌ها شناخته می‌شود، بر این اساس به دلیل قیمت بالای موتورسیکلت، دارندگان این وسیله نقلیه، هیچ علاقه‌ای برای اسقاط ندارند.

حالا موتورسیکلت‌هایی که برخی هویت مشخصی نیز ندارند به بلای جان مالکان این دستگاه‌ها و شهرنشینان تبدیل شده است.


منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر