۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
افزایش استفاده از تراشه‌های بومی در خودروهای برقی چینی
دولت چین در راستای کارزار کاهش وابستگی به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه‌رسانای داخلی، از خودروسازان برقی این کشور خواست خرید از شرکت‌های تولیدکننده تراشه خودروی بومی را افزایش دهند.
کد خبر: ۲۲۶۰

به گزارش کارنا، منابع مطلع به بلومبرگ گفتند: وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، امسال از خودروسازان خواسته است تولید قطعات داخلی را برای پذیرش تراشه‌های چینی، سرعت دهند. ناظر فناوری چین، پیش از این یک هدف غیررسمی را برای خودروسازان تعیین کرده بود که بر اساس آن، یک پنجم از تراشه‌های مورد نیازشان را تا سال ۲۰۲۵ به صورت داخلی تامین می‌کنند.

به گفته منابع آگاه، این وزارتخانه اکنون به شرکت‌ها مستقیما اعلام کرده است در صورت امکان، از نیمه‌رسانا‌های خارجی اجتناب کنند. این به معنای آن است که شرکت‌های تراشه خارجی، باید محصولات خود را از طریق یک کارخانه چینی مانند SMIC تولید کنند. در مزایده‌ای که اخیرا توسط یک برند بزرگ برگزار شد، یک فروشنده خارجی با وجود این که قیمت ۳۰ درصد پایین‌تر از برنده را پیشنهاد کرده بود، موفق نشد برنده قرارداد شود.

این تحولات منعکس کننده تلاش‌های مضاعف چین برای تقویت صنعت فناوری خود در واکنش به اقدامات آمریکا برای محدود کردن توسعه تراشه چین از طریق تحریم‌ها و محدودیت‌ها روی فروش فناوری پیشرفته است. دستورالعمل چین برای خودروها، ابهاماتی را برای کسب و کار شرکت‌هایی نظیر انویدیا، ان ایکس پی، رنسانس الکترونیکس و تگزاس اینسترامنت ایجاد میکند که با شرکت‌های چینی برای تامین قطعات برای بزرگترین بازار خودروی برقی جهان، رقابت دارند.

ارزش سهام تراشه‌سازان اروپایی که قطعه به شرکت‌های خودروسازی برقی چین می‌فروشند، در پی انتشار این خبر، کاهش پیدا کرد.

بسیاری از برند‌های چینی، قطعات مختلفی از تراشه مدیریت نیرو تا ریزکنترلر‌ها و نمایشگر آی سی، خریداری می‌کنند. بعضی از خودروسازان از برند بزرگ BYD گرفته تا برند‌های جدیدی مانند نیو، برای هماهنگی قابلیت‌های خودرو‌های متصل خود متکی، به پردازنده‌های انویدیا هستند.

پکن به حمایت از صنعت تراشه داخلی برخاسته که می‌داند از رقیبان خارجی عقب‌تر است، اما برای پشتیبانی از اقتصاد و حفظ برتری ژئوپلیتیکی، حائز اهمیت به شمار می‌رود. دستورالعمل اخیر، مطابق با تعهدات امسال برای بسیج کردن همه ابزار‌های در اختیار برای به گرفتن برتری فناوری از آمریکا و کشور‌های دیگر است.

دولت چین همچنین خود را برای محدودیت‌ها به ویژه در بخش خودرو آماده می‌کند.

فرمان الزامی به نفع تراشه‌های چین، چشم انداز اقدامات تلافی جویانه بیشتر را ایجاد می‌کند، زیرا واشنگتن، کمپین مهارکنندگی خود را مضاعف کرده است. همچنین آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، توجه بیشتری به ورود چین به نسل‌های قدیمی‌تر تراشه نشان داده اند. دولت بایدن سرگرم بررسی تعرفه‌هایی برای این قطعات و استفاده از ابزار‌های تجاری دیگر است، اما اعلام کرده است قصد محدود کردن آن‌ها با استفاده از کنترل‌های صادراتی را ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هر چند مقررات آمریکا در سال ۲۰۲۲، توسعه توانمندی‌های تراشه سازی پیشرفته چین را محدود کرد، اما در توانایی این کشور در استفاده از تکنیک‌های قدیمی‌تر از ۱۴ نانومتر، تاثیری نداشت. این امر باعث شد شرکت‌های چینی کارخانه‌های جدیدی را سریع‌تر از هر نقطه دیگری در جهان بسازند. پیش بینی می‌شود شرکت‌های چینی، ۲۶ کارخانه تا سال ۲۰۲۶ بسازند که از ویفر‌های ۲۰۰ میلیمتر و ۳۰۰ میلیمتر استفاده می‌کنند. در مقابل، ۱۶ کارخانه در منطقه آمریکا، از این ویفر‌ها استفاده می‌کنند.
منبع: ایسنا

ارسال نظر