به گزارش کارنا، پیش از ورود دولت سیزدهم با وجود مشکلاتی از جمله تحریم قطعات و بدون تاکید بر دانش بومی، صنعت خودرو به قدری زمینگیر شده بود که تولید خودرو در سال به زیر یک میلیون دستگاه رسیده بود. دو عارضه مزمن در بازار خودروی کشور در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ یعنی کاهش تولید خودروسازان کمتر از یک میلیون دستگاه و تولید خودروهای ناقص منجر به اختلال در تولید خودرو شده بود.
بر اساس گزارشهای مستند از وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به مدت چهار سال تولید خودرو زیر یک میلیون بود و تعداد خودروهای ناقص افزایش یافته بود که به خاطر تقاضای انباشته شده در طول چهار سال منجر به شکاف بین عرضه و تقاضا و افزایش قیمت خودروها در بازار شده بود.
شهید آیتالله رئیسی در همان سال اول دولت سیزدهم دستور هشت مادهای را در راستای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» با توانمندسازی و بیاثر کردن تحریمها ارائه کرد که در این دستور به موضوع افزایش تولید با کیفیت و عرضه خودروهای اقتصادی، توقف تولید خودروهای قدیمی، تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار، افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار، متناسبسازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار تاکید شد.
آمارهای مقایسهای نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰، ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، در سال ۱۳۹۹ یک میلیون خودرو، در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰ هزار خودرو و در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰۰ دستگاه خودرو تولید شده بود که این آمارها در دولت سیزدهم با رسیدن به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو شکست و رشد قابل توجهی رقم خورد.
همچنین بر اساس شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورس در فروردین و اردیبهشت ماه امسال به ترتیب ۴۸ هزار و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که نشانگر افزایش تولید خودرو در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین بیش از ۵۲ هزار دستگاه است.
منبع:ایرنا
ارسال نظر