۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
اختصاصی
تصویب آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده پس از ۸ ماه تاخیر + جزییات
رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده با انتقاد از تاخیر در تصویب آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده بیان کرد: علیرغم اینکه دولت سه ماه (از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) برای تصویب این آیین نامه فرصت داشت، اما متاسفانه این آیین نامه روز گذشته و با بیش از ۸ ماه تاخیر توسط هیأت دولت به تصویب رسید.
کد خبر: ۶۸۲

به گزارش کارنا، محمود مشهدی شریف با اشاره به تصویب آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده از سوی دولت عنوان کرد: آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده احتمالا یکشنبه هفته آینده ابلاغ شده و پس از طی کردن مراحل قانونی، اجرایی خواهد شد.

وی با انتقاد از تاخیر در تصویب آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده تصریح کرد: علیرغم اینکه دولت سه ماه (از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) برای تصویب این آیین نامه فرصت داشت، اما متاسفانه این آیین نامه روز گذشته و با بیش از ۸ ماه تاخیر توسط هیأت دولت به تصویب رسید.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در گفتگو با خبرنگار کارنا در خصوص تاثیر اجرای این آیین نامه بر تسریع فرآیند اسقاط خودرو‌های فرسوده به آمار اسقاط در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق با آمار موجود سال ۹۸ تعداد ۷ هزار، سال ۹۹، ۱۳ هزار، سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ هزار و در سال ۱۴۰۱ کمی بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است. به عبارت دیگر در هر سال کمتر از ۲۰ هزار و در مجموع چهار سال حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز فرآیند اسقاط خودرو‌های فرسوده که در گذشته زیرنظر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شد، از اردیبهشت ماه سال جاری و با راه اندازی سامانه جدیدی تحت عنوان ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده به وزارت صمت انتقال یافت که از زمان راه اندازی سامانه جدید (اردیبهشت ماه) تا آذرماه امسال ۵۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است، اما از آذرماه که خبر تدوین آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده مبنی بر تجدید نظر در نسبت تعداد گواهی انواع خودرو و تغییر در جدول معادل سازی منتشر شد، مراکز اسقاط و صاحبان خودرو‌های فرسوده از اسقاط خودرو امتناع کرده و این روند به سبب تاخیر در تصویب آیین نامه کاهشی شد.

مشهدی شریف تاکید کرد: از آنجا که در آیین نامه جدید بسته‌های تشویقی و تنبیهی بسیاری برای مالکان خودرو‌های فرسوده در نظر گرفته شده است قطعا با اجرای آن اسقاط خودرو‌های فرسوده روند افزایشی داشته و سال آینده نیز رکورد اسقاط سال ۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد، شکسته شده و در سال ۱۴۰۴ به هدف گذاری اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو که در قانون هفتم توسعه پیش بینی شده است، خواهیم رسید.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش حجم خودرو‌های فرسوده و اهتمام برای اجرای قانون هوای پاک در کشور نیاز به منابع جدیدی برای مصرف گواهی اسقاط خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار کارنا، رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده بیان کرد: این در حالی است که با تصویب این آیین نامه در موعد مقرر، روند افزایشی اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرده و حداقل تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد.

گفتنی است در آیین نامه جدید اسقاط خودرو‌های فرسوده سن مرز فرسودگی حذف و سن فرسودگی به عنوان ملاکی برای اسقاط خودرو‌های فرسوده تعریف شده است و طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تردد و حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری، پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان‌شهر‌ها ممنوع بوده و این خودرو‌ها باید اسقاط شوند.

همچنین جدول معادل سازی گواهی اسقاط با تغییراتی همراه شده و بر این اساس سن خودرو‌ها مورد توجه قرار گرفته و برای اسقاط خودرو‌های با عمر بیش از ۳۰ سال یک گواهی اسقاط، خودرو‌های بالای ۲۵ سال دو گواهی و بالای ۲۰ سال سه گواهی اسقاط و به همین ترتیب در رابطه با وانت، کامیون، کشنده و خودرو‌های عمومی نیز سه ردیف سنی تعریف شده است و به عبارتی هر چه سن خودرو کمتر باشد نیاز به تولید تعداد گواهی بیشتری است.

علاوه بر این در آیین نامه جدید ابزار‌های تشویقی و تنبیهی مانند افزایش و یا کاهش پلکانی هزینه بیمه برای خودرو‌های فرسوده در نظر گرفته شده است به طوریکه با افزایش سن خودرو، هزینه بیمه خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

ارسال نظر