به گزارش کارنا، فرآیندهای مختلف هر یک شروع و پایانی دارد؛ حتی اگر با محصولی هیجانانگیز روبهرو باشیم. این موضوع در مورد نیسان GT-R نیز صدق میکند. نیسان GT-R از دسامبر ۲۰۰۷ تولید شد، اما زمان برای R ۳۵ بهزودی پایان مییابد و قرار است در سال ۲۰۲۵ بازنشسته شود.
نیسان ابرخودرو R ۳۵ را با رضایت خود بازنشسته نمیکند. پیر لوینگ، رئیس محصولات جهانی نیسان در مصاحبهای با مجلهی Top Gear میگوید: «این خودرو ۱۷ سال است که بهفروش میرسد و ما دوست داریم تا ۱۷ سال دیگر نیز آن را بسازیم؛ اما قانونگذار ما را به دردسر میاندازد.» سوپراسپرت R ۳۵ در ژوئیهی ۲۰۲۱ با تصویب مقررات جدید نویز (سروصدای ماشین) اروپا بازنشسته شد. قبل از اروپا این خودرو از بازار استرالیا نیز خارج شد؛ چون نتوانست مقررات سختگیرانهی تست تصادف برخورد جانبی را با موفقیت پشتسر بگذارد.
معمولاْ هنگامی که یک نسل خودرو بازنشسته میشود، جایگزین آن به بازار عرضه میشود؛ اما برای GT-R R ۳۵ این موضوع صادق نیست.
ژاپنیها با تولید نسخهای ویژه بهعنوان مدل سال ۲۰۲۵، برای همیشه با خودرو مذکور خداحافظی خواهند کرد.
طرح مفهومی اصلی GT-R R ۳۵ در سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد و در نهایت نسخهی نهایی در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد. ابتدای سال ۲۰۲۴ جیوانی آروبا، مدیر طراحی نیسان پیشنهاد داد که GT-R بعدی تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه شود. جیوانی هایپر فورس را رؤیایی جسورانه، اما ملموس مینامد. سال گذشته طرح مفهومی نیسان هایپر فورس به نمایش درآمد. زبان طراحی این خودرو مفهومی R ۳۶ را تداعی میکند و ممکن است در نهایت خودرو الکتریکی مذکور جایگزین R ۳۶ شود.
البته قوانین سختگیرانهی اروپا تنها دامن نیسان را نگرفت، بلکه باعث مرگ چندین خودرو پرفورمنس در امسال در اروپا شد. تویوتا GR ۸۶، سوبارو BRZ، پورشه باکستر و کیمن قربانی قوانین سختگیرانهی اروپا شدند؛ همچنین مزدا موتور ۲ لیتری MX-۵ را بازنشسته کرد و علاقهمندان به رودستر را با موتور ۱٫۵ لیتری تنها گذاشت. همچنین بررسیها نشان میدهد که این قوانین دامنگیر آخرین فورد موستانگ نیز شده است و نسخهی اروپایی نسبت به نسخهی امریکایی، ۵۲ اسببخار قدرت کمتری دارد. در نهایت قوانین هر روز سختتر میشوند و ماشینبازها در بسیاری از مواقع نمیتوانند خودرو مورد علاقهی خود را خریداری کنند؛ چرا که یا از قدرتشان کاسته میشود یا در نهایت نابود میشوند.
منبع:روزگار خودرو
ارسال نظر