۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
رانندگان خودروی برقی بیشتر در تصادف مقصر هستند
بررسی جدید پژوهشگران ایرلندی و اسپانیایی نشان می‌دهد که نقش رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی در تصادفات جاده‌ای بیشتر از رانندگان سایر خودروهاست.
کد خبر: ۷۳۸۵

به گزارش کارنا، وسایل نقلیه الکتریکی از فناوری‌های جالبی هستند که روزبه‌روز توجه افراد بیشتری را به خود جلب می‌کنند، اما جذابیت نباید به نادیده گرفتن امنیت منجر شود.

به نقل از میراژ نیوز، پژوهش «مرکز پژوهش نرم‌افزار ایرلند» (Lero) در «دانشگاه لیمریک» (University of Limerick) و «دانشگاه بارسلونا» (University of Barcelona) نشان می‌دهد که رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر از رانندگان خودرو‌های بنزینی و دیزلی در تصادفات جاده‌ای نقش دارند.

پژوهشگران مرکز پژوهش نرم‌افزار ایرلند با تحلیل ادعا‌های بیمه و داده‌های به‌دست‌آمده از حسگر‌های داخلی، یافته‌های مهمی را یافتند.

۱. رانندگان خودرو‌های برقی و هیبریدی، رفتار‌های متفاوتی را نسبت به رانندگان وسایل نقلیه سنتی از خود نشان می‌دهند.

۲. خودرو‌های برقی نسبت به خودرو‌های سنتی، خطای بیشتری را ثبت می‌کنند.

۳. تعمیر خودرو‌های برقی ۶.۷ درصد گران‌تر از خودرو‌های سنتی است.

دکتر «بری شیهان» (Barry Sheehan) پژوهشگر مرکز پژوهش نرم‌افزار ایرلند و از پژوهشگران این پروژه گفت: رانندگان خودرو‌های برقی نقش بیشتری را نسبت به رانندگان خودرو‌های دارای موتور‌های احتراق داخلی دارند. پژوهش ما نشان می‌دهد به رغم اینکه میانگین مسافت پیموده‌شده خودرو‌های برقی کمتر از موتور‌های احتراق داخلی است، کمتر قرار گرفتن در جاده تقصیر رانندگان را کاهش نمی‌دهد. هنگام تحلیل ادعا‌های مربوط به خطا، شاهد افزایش چهار درصدی تصادفات خودرو‌های برقی و افزایش شش درصدی خورو‌های هیبریدی در مقایسه با موتور‌های احتراق داخلی بودیم.


شیهان ادامه داد: با وجود این، هنگامی که خورو‌های هیبریدی با مدل‌های آماری آزمایش می‌شوند، نگرانی دیگری را درباره نقش خود در افزایش خطر نشان نمی‌دهند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که خودرو‌های برقی دارای مشخصات ریسک بالاتری نسبت به خودرو‌های موتور احتراق داخلی سنتی هستند. براساس یافته‌های این پژوهش، رفتار رانندگان هنگام راندن خودرو‌های هیبریدی یا برقی به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. این بدان معناست که احتمال بروز تصادف با خودرو‌های برقی نسبت به موتور‌های احتراق داخلی بیشتر است.

«کوین مکدانل» (Kevin McDonnell) پژوهشگر ارشد این پروژه خاطرنشان کرد که تحلیل آنها درباره انواع سوخت نشان می‌دهد که خودرو‌های برقی و هیبریدی، میانگین مسافت پیموده‌شده کمتری را نسبت به موتور‌های احتراق داخلی دارند. وی افزود: این نشان می‌دهد که احتمال خطا کردن موتور‌های احتراق داخلی بیشتر است. با وجود این، داده‌های به‌دست‌آمده از ادعا‌ها با ارائه شواهد از طریق مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده و تحلیل ریسک مبنی بر افزایش وقوع خطا در خودرو‌های الکتریکی با این فرض در تضاد است.

این پژوهش در مجله «Accident Analysis & Prevention» به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

ارسال نظر