۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
واکنش چین به وضع تعرفه بر خودرو‌های برقی توسط اتحادیه اروپا
سخنگوی وزارت بازرگانی چین نسبت به نتیجه رأی‌گیری نهایی اتحادیه اروپا درباره خودرو‌های برقی چین و اقدامات حمایت‌گرایانه این اتحادیه ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۷۴۸۳

به گزارش کارنا، اتحادیه اروپا روز گذشته رأی‌گیری درباره وضع تعرفه‌های سنگین بر وارادات خودرو‌های برقی چینی را به اجرا گذاشت و پیش نویس آن با اکثریت آرا به تصویب رسید. در این بین کشور‌هایی همچون آلمان مخالف این تصمیم بوده و نسبت به بروز جنگ تجاری میان چین و اروپا ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در واکنش به نتایج رأی گیری اتحادیه اروپا اعلام کرد: چین قویاً با پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپا درباره پرونده تعرفه گمرکی اضافه بر خودرو‌های برقی چین مخالف است، اما در عین حال از تمایل سیاسی اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات جهت حل این موضوع آگاهی دارد.

با وجود نتایج این رأی‌گیری، تیم‌های فنی چین و اتحادیه اروپا قرار است به زودی ذیل یک کارگروه مشترک، مذاکرات خود را در این باره ادامه دهند.

این سخنگو اظهار داشت: خودرو‌های برقی ساخت چین، بر پایه رقابت بازار و از طریق نوآوری مستقل توسعه یافته‌اند و به افزایش محصولات عمومی سبز و باکیفیت برای جهان کمک کرده‌اند، و نقش مهمی در مقابله با تغییرات اقلیمی جهانی ایفا کرده‌اند.

وی تأکید کرد: اقدامات حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا به شدت با قوانین سازمان تجارت جهانی مغایرت دارد و نظم تجارت بین‌المللی را مختل می‌کند. این اقدامات نه تنها به تجارت و سرمایه‌گذاری چین و اروپا آسیب می‌رساند و روند گذار سبز اتحادیه اروپا را به تأخیر می‌اندازد، بلکه تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پکن پیشتر بار‌ها تأکید کرده بود که همواره بر اساس اجماع رهبران دو طرف، به دنبال حفظ روابط استراتژیک جامع بین چین و اتحادیه اروپا بوده و با نهایت حسن نیت به دنبال حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره بوده است. از اواخر ژوئن، دو طرف بیش از ۱۰ دور مذاکرات فنی در سطح مدیران و دو دور مذاکرات در سطح معاونان وزیر برگزار کرده‌اند.


در تاریخ ۱۹ سپتامبر، وانگ وِن تائو، وزیر بازرگانی چین و والدیس دومبروفسکی، معاون اجرایی کمیسیون اروپا، گفتگو‌های جامع و عمیقی در این باره داشتند و هر دو طرف به وضوح تمایل سیاسی خود را برای حل اختلافات از طریق مذاکرات بیان کرده و توافق کردند که مذاکراتی برای جلوگیری از تشدید تنش‌های تجاری آغاز کنند. طی ۱۴ روز پس از آن، تیم‌های فنی چین و اتحادیه اروپا ۶ دور مذاکرات فنی برگزار کردند و مقامات چینی با شنیدن نظرات و درخواست‌های نمایندگان صنایع هر دو طرف، بالاترین حد انعطاف‌پذیری را به زعم خود در این مذاکرات نشان دادند.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین همچنین تصریح کرد: موضع چین در مورد پرونده حقوق گمرکی جبرانی (CVDs) خودرو‌های برقی چینی در اتحادیه اروپا همواره روشن بوده است. چین قاطعانه با اقدامات حمایت‌گرایانه ناعادلانه، غیرقانونی و غیرمنطقی اتحادیه اروپا در این پرونده مخالف است و با اتخاذ همه اقدامات ممکن، از منافع شرکت‌های چینی دفاع خواهد کرد.

وی در آخرتأکید کرد: چین امیدوار است که اتحادیه اروپا درک روشنی از این مسئله داشته باشد که اعمال تعرفه‌ها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و تنها به تضعیف اعتماد و اراده شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری و همکاری با اروپا منجر خواهد شد. چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا اقدامات عملی برای تحقق تمایلات سیاسی خود نشان دهد و به مسیر صحیح حل و فصل اختلافات تجاری از طریق مذاکرات بازگردد.

به نقل از مقامات اروپایی، تعرفه خودرو‌های برقی وارداتی ساخت چین قرار است طی ۵ سال آینده از ۱۰ درصد به ۴۵ درصد برسد. این تصمیم که بعضی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مانند فرانسه و آلمان درباره آن اختلاف نظر دارند، ممکن است خطر بروز جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و چین را در پی داشته باشد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر