به گزارش کارنا، احمدرضا رعنایی با تشریح علل عقب ماندگی صنعت قطعه سازی کشورعنوان کرد: علیرغم اینکه دنیا از نسل دو و سه تکنولوژی تولید قطعات خودرو عبور کرده و اکنون روی نسل چهار و حتی نسل پنج لبه دانش فعالیت میکند، قطعه سازان داخلی به سبب عدم دسترسی به تکنولوژی و ماشین آلات به روز نتوانسته اند قطعات خودرو با کیفیت بالا و بهره ور از نظر قیمت تمام شده تولید کنند.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: همچنین سیاستهای ارزی دولت، عدم مدیریت صحیح منابع مالی کشور و ارزهای نابه جایی که بدون نگاه توسعه گرایی به صنایع تخصیص پیدا کرده، صنایع تولیدی کشور را دچار عقب ماندگی شدید کرده است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه شرکتهای تولیدی با چنگ و دندون و خرید ماشین آلات، تولیدات خود را پیش برده و به خودکفایی رسیده اند، تصریح کرد: این در حالی است تولیدکنندگان در دنیا همه نیازهای خود را به تنهایی تامین نکرده و چرخ را از ابتدا اختراع نمیکنند بلکه با خرید تکنولوژی و سرمایه گذاری در داخل نسبت به توسعه آن صنعت اقدام میکنند.
رعنایی استثمار قطعه سازان توسط خودروسازان داخلی را از دیگر دلایل عقب ماندگی صنعت قطعه سازی عنوان و بیان کرد: متاسفانه مدیریت دولتی حاکم بر شرکتهای خودروسازی و اعمال قیمت گذاری دستوری، زیانهای هنگفتی را به خودروسازان وارد کرده و موجب افزایش بدهی آنها به زنجیره تولید که قطعه سازان باشند، شده است.
وی با صراحت کرد: به عبارت دیگر قطعه سازان به واسطه تحریمها و عدم دسترسی به تکنولوژی روز با دست خالی وارد میدان جنگ شده و این شرایط در نهایت منجر به عقب ماندگی صنعت قطعه سازی شده است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور یادآور شد: علاوه بر دو عامل فوق، انتصاب مدیران در شرکتهای خودروسازی که شایستگی لازم برای مدیریت را نداشته و هر کدام با خود سیلی از مدیران و کارمندان را وارد این سیستم کرده اند در نهایت منجر به تراکم نیروی انسانی مازاد در دو شرکت خودروساز بزرگ و افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است، به طوری که در حال حاضر بهره وری صنعت خودرو کشور یک چهارم خودروسازان مشابه دنیا است.
ارسال نظر