
به گزارش کارنا٬خودروهایی که با رنگهای غیرمتعارف فروخته میشوند ارزش بیش تری نسبت به خودروهایی با رنگهای رایج یا معمولی دارند.
خودروهای با رنگ زرد بیشترین ارزش را در مقایسه با دیگر رنگها دارند. بر اساس گزارشی جدید که شامل اطلاعات ۱.۲ میلیون خودروی کارکرده فروخته شده در سال ۲۰۲۲ است، به طور میانگین هر خودرو سه سال پس از حضور در جاده حدود ۳۱ درصد ارزش خود را از دست میدهد. اما خودروهای زرد رنگ حدود ۱۰ درصد بیشتر از ارزش اولیه خود را در مقایسه با خودروهای طلایی رنگ حفظ میکنند. رنگهای غیرمعمول دیگر نیز میانگین حفظ ارزش بهتری دارند.
تحلیل گر اجرایی این گزارش، کارل بروئر اظهار داشت: "زرد و نارنجی از بهترین رنگهایی بودند که در ارزیابیهای انجام شده بر اساس رنگ، ارزش خودرو را حفظ کردند. این رنگها محبوبیت گستردهای ندارند، اما تقاضای آنها بیشتر از تولید است و همین امر منجر به ایجاد ارزش بیشتر در بازار خودروهای کارکرده میشود. "
البته نتایج در مورد وانت پیکاپها کمی متفاوت است، اما همچنان الگویی مشابه دارد. در پیکاپها نارنجی با ۱۶ درصد و سبز با ۱۹.۳ درصد افت ارزش در بالاترین رتبه قرار دارند در حالی که طوسی با ۲۴.۵ درصد، قهوهای با ۲۵.۹ درصد و آبی با ۲۶.۲ درصد افت ارزش پس از آنها قرار میگیرند. شاسی بلندها که بیشترین درصد خودروهای فروخته شده در ایالات متحده را شامل میشوند نیز در زمینه رنگ عملکرد خوبی دارند که نارنجی با ۲۷.۱ درصد افت ارزش در صدر آنها قرار دارد. سبز با ۲۸.۸ درصد، زرد با ۳۰.۲ درصد، بژ با ۳۰.۷ درصد و قرمز با ۳۱.۴ درصد افت ارزش نیز در بازار شاسی بلندهای کارکرده بیشترین خریدار را دارند. بروئر گفت: "در حالی که شاید رنگهای زرد و نارنجی برای بسیاری از خریداران شاسی بلندها زیاده روی محسوب شود در مقابل، دومین رنگی که ارزش خودرو را حفظ میکند یعنی سبز برای شاسی بلندها کمی عادیتر است. سبز میتواند گزینهای عالی برای خریداران شاسی بلندهایی باشد که در پی حفظ ارزش خودروی خود هستند. "
به گزارش کارنا٬البته سبز در میان خریداران سدانهای چهار در طرفدار زیادی ندارد. باز هم نارنجی با افت ارزش ۲۵.۳ درصد در صدر بازار سدانها قرار دارد و زرد با ۲۴.۴ درصد، بژ با ۲۷.۸ درصد، نقرهای با ۲۸ درصد و قرمز با ۲۸.۳ درصد افت ارزش از پنج رنگ پرمخاطب در این بازار هستند. سبز با ۳۳.۸ درصد افت ارزش بدترین رنگ برای سدانها بوده و قبل از طلایی با افت ارزش ۳۷.۹ درصد قرار دارد. بروئر گفت: "در واقع، خریداران سدانهای کارکرده یک خودروی سبز را نمیپسندند. خریداران خودروهای جدید باید وقتی سدان بعدی خود را سفارش میدهند این امر را در نظر داشته باشند.
در واقع رنگ سبز پرحاشیه است چرا که صدر لیست ارزش خودروهای کارکرده بخش مینی ونها را به خود اختصاص داده است. به طور میانگین، مینی ونهای سبز رنگ ۱۵.۳ درصد از ارزش خود را از دست میدهند. این عملکرد با توجه به میانگین این بخش که حدود ۴۰.۹ درصد است، بسیار قابل توجه است. قهوهای با افت ارزش ۲۱.۳ درصد، نقرهای با ۲۹.۲ درصد، قرمز با ۳۰.۵ درصد و آبی با ۳۶.۴ درصد نیز عملکردی بهتر از میانگین را در این بخش داشتهاند.
در بخش کوپهها میانگین افت ارزش اولیه پس از سه سال، ۲۲.۶ درصد بوده، اما رنگ زرد با افت ارزش ۱۴.۵ درصدی عملکردی عالی داشته است. پس از آن نیز نارنجی با افت ارزش ۱۸.۴ درصد، آبی با ۱۹ درصد، نقرهای با ۲۰.۱ درصد، و قرمز با ۲۱.۱ درصد از پنج رنگ برتر این بخش هستند. خریداران کانورتیبلها نیز رنگهای روشن را دوست دارند که در صدر آنها نارنجی با افت ارزش ۱۹.۸ درصدی و زرد با ۲۱.۴ درصد قرار دارند. سبز با افت ارزش ۲۷.۴ درصد، آبی با ۲۹.۳ درصد و قرمز با ۲۹.۶ درصد نیز پنج رنگ برتر در این کلاس هستند.
ارسال نظر