۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۹

زشت‌ترین پورشه تاریخ که هندی‌ها هم آن را پس دادند!

زشت‌ترین پورشه تاریخ که هندی‌ها هم آن را پس دادند!
بخش مهندسی پورشه به ندرت خودرو‌های مفهومی را صرفاً برای «جلوه‌ی بصری» طراحی می‌کند؛ معمولاً این خودرو‌ها کاملاً آماده تولید انبوه هستند، اما گاهی ممکن است به دلایلی وارد خط تولید نشوند. سرنوشت سدان C ۸۸ نیز همین‌گونه بود؛ خودرویی که در سال ۱۹۹۴ و تنها طی چهار ماه برای نمایشگاه خودروی پکن طراحی شد.
کد خبر: ۱۵۸۷۶

به گزارش کارنا، بخش مهندسی پورشه به ندرت خودرو‌های مفهومی را صرفاً برای «جلوه‌ی بصری» طراحی می‌کند؛ معمولاً این خودرو‌ها کاملاً آماده تولید انبوه هستند، اما گاهی ممکن است به دلایلی وارد خط تولید نشوند. سرنوشت سدان C ۸۸ نیز همین‌گونه بود؛ خودرویی که در سال ۱۹۹۴ و تنها طی چهار ماه برای نمایشگاه خودروی پکن طراحی شد.

C ۸۸ به سفارش دولت چین و در چارچوب یک رقابت برای طراحی سدان کامپکت برای خانواده‌های چینی تولید شد. در این رقابت، علاوه بر پورشه، شرکت‌های دیگری مانند فیات و اوپل نیز حضور داشتند. خودروی مورد نظر باید پنج سرنشین را در خود جای می‌داد، قیمت مناسبی داشت و تولید آن در کارخانه فاو (FAW) آسان بود.

زشت‌ترین پورشه تاریخ که هندی‌ها هم آن را پس دادند!

مشخصات فنی:

موتور: ۱.۱ لیتری خطی ۴ سیلندر

قدرت: ۶۷ اسب بخار

گشتاور: ۱۰۵ نیوتن متر

گیربکس: ۵ سرعته دستی

حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت

شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۶ ثانیه

وزن: ۹۸۰ کیلوگرم

زشت‌ترین پورشه تاریخ که هندی‌ها هم آن را پس دادند!

​نام C۸۸ به دو دلیل انتخاب شد. اول اینکه حرف «C» می‌توانست معانی مختلفی مانند «پاکیزه» (Clean)، «راحت» (Comfortable)، «چین» (China) یا «ارزان» (Cheap) را تداعی کند. دوم، عدد ۸۸ در فرهنگ چینی خوش‌یمن است و احتمالا می‌توانست به قیمت خودرو نیز مربوط باشد.

«وندلین ویدکیند»، مدیر وقت پورشه، شخصاً از این خودرو رونمایی کرد. این خودرو برای پنج نفر، شامل یک کودک، طراحی شده بود که کاملاً با سیاست‌های دولت چین مطابقت داشت.

طراحی داخلی خودرو «بیونیک» بود و حتی از آن نیز برای طراحی داخلی اولین مدل «فورد فوکوس» الگوبرداری شد. نکته‌ی جالب اینکه هیچ لوگوی پورشه روی این خودرو نصب نشده بود و برای این پروژه، لوگوی جدیدی طراحی شد: یک مثلث با سه نقطه که نماد خانواده‌ی سنتی چینی، یعنی دو والد و یک فرزند، بود.

پورشه C۸۸ تنها ۴ متر طول و ۱۶۳۵ میلی‌متر عرض داشت. وزن این خودروی مفهومی کمتر از یک تن (۹۸۰ کیلوگرم) بود. زیر کاپوت آن نیز برخلاف مدل‌های معمول پورشه، موتور شش سیلندر توربوشارژ قرار نداشت و یک موتور ۱.۱ لیتری ۴ سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ نصب شده بود که با توجه به سال ۱۹۹۴، ۶۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور با یک جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته دستی کار می‌کرد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ این سدان ۱۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت بود. اما مهم‌تر از همه، مصرف سوخت آن بود: C۸۸ با موتور کم‌حجم خود تنها ۵.۸ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد که این رقم، بسیار واقعی‌تر از ارقام ارائه‌شده توسط خودروسازی مدرن است. با این حال، این خودروی نویدبخش هرگز به تولید انبوه نرسید.

منبع»عصرایران

ارسال نظر