به گزارش کارنا، سیل خودروهای برقی از چین، پیش از افزایش تعرفه واردات با هدف حمایت از تولید داخلی، باعث افزایش واردات خودروهای برزیلی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ شد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده وزارت توسعه، صنعت، تجارت و خدمات این کشور بین ژانویه تا مارس، واردات خودروهای سواری با ۴۶.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. خودروهای چینی به تنهایی حدود ۴۰ درصد از کل را به خود اختصاص دادهاند و واردات آن ۴۵۰ درصد از سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.
کارشناسان اظهار کردند که این خریدها از چین باعث افزایش واردات خودرو میشود که عمدتاً موتورهای الکتریکی و هیبریدی است.
مالیات بر واردات خودروهای برقی از سال ۲۰۱۵ به صفر کاهش یافته بود، اما لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل امسال آنها را به منظور تشویق توسعه صنعت خودروسازی داخلی بازگرداند. واردات ۱۰۰ درصد خودروهای برقی از ژانویه مشمول مالیات ۱۰ درصدی شد که در ماه جولای به ۱۸ درصد افزایش مییابد و در نهایت در جولای ۲۰۲۶ به ۳۵ درصد میرسد.
خودروهای هیبریدی سال را با مالیات وارداتی ۱۵ درصدی آغاز کردند که این رقم در جولای به ۲۵ درصد و تا جولای ۲۰۲۶ به ۳۵ درصد خواهد رسید. کارشناسان افزودند که طبیعی است واردکنندگان، واردات خودرو را پیش از افزایش مالیات افزایش دهند.
بر اساس گزارش رویترز، مارسلو دی گودوی، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در برزیل اظهار کرد که تمایل رو به رشد خودروهای برقی در بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین نشان داد که ورود چینیها به پاسخگویی این تقاضا کمک خواهد کرد.
طبق گزارش انجمن خودروهای الکتریکی برزیل (ABVE)، فروش خودروهای برقی در برزیل در سه ماهه اول ۱۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۳۶ هزار و ۹۰ دستگاه خودرو رسید.
منبع: روزمرگی اقتصاد
ارسال نظر