۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
اختصاصی
چرا قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار گران شد؟
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص علل گران تمام شدن خودرو‌های وارداتی در بازار ایران به بیان توضیحاتی پرداخت.
کد خبر: ۳۹۶


به گزارش کارنا، امیرحسن کاکایی با اشاره به علل گرانی خودرو‌های وارداتی در کشور عنوان کرد: در رابطه با قیمت خودرو‌های وارداتی در ایران ، اینکه واردات از چه کشوری و چگونه انجام می‌شود بسیار حائز اهمیت است چراکه مدیریت اقتصاد در هر کشوری متفاوت است. ضمن اینکه در حال حاضر بسیاری از خودروسازان معتبر دنیا حاضر به همکاری با ما نیستند. شرکت‌های خودروساز چینی مانند چری نیز که دارای کارخانه در ایران هستند، در صورت واردات خودرو باید کارخانه خود در ایران را منحل کنند.

کاکایی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: از دیگر خودروسازان چینی می‌توان به شرکت چانگان اشاره کرد که قاعدتا این شرکت حاضر به عقد قرارداد مستقیم با خودروسازان ایرانی نیست و چون محصولات این خودروساز از طریق واسطه‌ها به کشور وارد می‌شود، هزینه‌ای به قیمت خودرو‌های وارداتی چانگان اضافه می‌شود. همان طور که خودرو‌های تویوتا پیش از تحریم‌ها از طریق شرکت واسطه در امارات وارد کشور می‌شدند و سود شرکت واسطه نیز در قیمت خودرو محاسبه می‌شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علاوه بر این هزینه حمل و نقل خودرو‌های وارداتی که در کمترین حالت ۲ هزار دلار است و همچنین هزینه بیمه کشتی‌های حامل خودرو‌های وارداتی با توجه به اینکه ایران جز مناطق خاص در خاورمیانه است و باید هزینه‌های بیشتری برای بیمه بپردازد، قاعدتا موجب گران تمام شدن خودرو وارداتی به کشور می‌شود.

کاکایی یادآور شد: از طرف دیگر با توجه به تحریم صنعت خودرو، شرکت‌های واردکننده برای واردات خودرو ناچار به دور زدن تحریم‌ها هستند و از آنجا که در شرایط فعلی امکان استفاده از ارز دولتی برای واردات خودرو وجود ندارد باید از ارز آزاد استفاده کنند که نرخ ارز آزاد نیز با انتقال پول بین ۵۴ تا ۵۸ هزار تومان تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته بعدی مربوط به خرید نقدی یا اعتباری خودرو‌های وارداتی است. برخلاف اینکه خرید خودرو در دنیا به صورت اقساطی انجام می‌شود، اما واردات خودرو در ایران به صورت نقدی صورت می‌گیرد و واردکننده خودرو باید حداقل خواب ۸ ماه را برای سرمایه خود در نظر بگیرد که با محاسبه حداقل ۲ درصد بهره حدود ۱۷ درصد سود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بین ۱۰ تا ۱۷ درصد سود وارد کننده به قیمت خودرو افزوده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان یادآور شد: با ورود خودرو به کشور به جز تعرفه واردات خودرو که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، انواع عوارض گمرکی و غیرگمرکی به قیمت خودرو اضافه شده و در مجموع تعرفه واردات خودرو بین۱.۷ تا ۲ برابر نرخ اولیه تمام می‌شود.

ارسال نظر