۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
آلپاین برقی در راه است
آلپاین، زیرمجموعه خودرو‌های اسپرت رنو با ساخت مدل تقویت شده از رنو ۵ به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. این خودرو که نامش A ۲۹۰ است از زمستان به بازار عرضه می‌شود.
کد خبر: ۴۱۵۹

به گزارش کارنا، A ۲۹۰ از رنو ۵ پهن‌تر است و لاستیک‌های بزرگ‌تری دارد. دو چراغ مه‌شکن هم با الهام از خودرو‌های رالی آلپاین در دهه ۷۰ میلادی به آن اضافه شده و یک بال کوچک روی سقف دارد. در‌های عقب خودرو هم با الهام از رنو ۵ توربو طراحی شده که از مشهورترین مدل‌های رنو در دهه ۸۰ میلادی بود. در‌های عقب آلپاین A ۲۹۰ با الهام از رنو ۵ توربو مدل سال ۱۹۸۰ طراحی شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، قوی‌ترین مدل A ۲۹۰، ۲۲۰‌اسب‌بخار نیرو دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت این مدل ۶.۴ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰کیلومتر در ساعت است. دکمه‌ای به نام «سبقت» روی فرمان خودرو است که با فشار دادن آن حداکثر نیروی موتور برای ۱۰ثانیه در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

آلپاین A ۲۹۰ با هر بار شارژ می‌تواند تا حداکثر ۳۸۰ کیلومتر حرکت کند و شارژ باتری از ۱۵ تا ۸۰درصد با شارژر سریع نیم ساعت طول می‌کشد. مهندسان آلپاین می‌گویند با کاهش وزن خودرو به کمتر از ۱۵۰۰کیلوگرم و تغییراتی که در فنربندی و ترمز‌ها داده‌اند، این محصول چابک‌تر و اسپرت‌تر از رنو ۵ شده است.

بازاری که آلپاین A ۲۹۰ در آن رقابت می‌کند چندان شلوغ نیست. نزدیک‌ترین رقیب خودرو مدل تقویت‌شده مینی کوپر است. کوپرا، یکی از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن هم قرار است یک هاچ‌بک کوچک الکتریکی اسپرت به بازار عرضه کند. قیمت پایه A ۲۹۰ در فرانسه ۳۸هزار یورو (حدود ۴۱هزار دلار) است.

آلپاین نامی قدیمی در بین خودروسازان اسپرت اروپاست. مشهورترین مدل این کارخانه A ۱۱۰ است که در دهه ۷۰ میلادی با آن در مسابقات رالی برنده شد. این شرکت در‌حال‌حاضر یک مدل اسپرت بنزینی با همین نام تولید می‌کند. آلپاین قرار است هفت مدل الکتریکی از جمله یک شاسی‌بلند را در سال‌های آینده به بازار عرضه کند که A ۲۹۰ اولین مدل از آنهاست. رنو می‌خواهد با عرضه این مدل‌های جدید فروش آلپاین را به ۱۵۰هزار دستگاه در سال برساند.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر