به گزارش کارنا، مهدی مطلب زاده گفت: اکنون قطعات اکثر خودروهای ساخت داخل مانند خانواده پژو که شامل ۲۰۷ و ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پرشیا و سمند (به جز تارا) بالای ۷۰ درصد داخلی سازی شده اند.
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن افزود: در خودروسازی سایپا نیز قطعات خودروها به جز خودرو شاهین بالای ۸۰ درصد داخلی سازی شده است؛ یک سال و نیم است که قرارداد ساخت داخل خودروهای جدید مانند ریرا که هنوز وارد بازار نشده اند، بسته شده و قرار است با داخلی سازی بالایی وارد بازار شود.
وی با اشاره به داخلی سازی قطعات هایتک مانندای سی یو (ECU) , گفت: این قطعه شامل بردی است که این برد هرگز ساخت داخل نخواهد شد؛ چند شرکت انگشت شمار در جهان است که این برد الکترونیکی را میسازند و به تمام صنایع مانند لوازم خانگی، فناوری و ... اختصاص میدهند.
موضوع مهم در مورد "ای سی یو" نرم افزار آن است که شرکتهای داخلی به دانش تولید آن دسته یافته اند و آن را تولید میکنند.
مطلب زاده با اشاره به ارز مصرفی برای واردات قطعات، افزود: این ارز، برای واردات قطعاتی است که در داخل ساخته نمیشود؛ قطعاتی که تولید داخل آنها صرفه اقتصادی ندارد، باید وارد شود، اما قطعاتی که صرفه اقتصادی دارد داخلی سازی میشوند.
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن گفت: به جز رایانه خودرو (ای سی یو) , مواد اولیه، آهن ربا و مواد پلیمری را باید وارد کرد؛ متاسفانه این مواد در داخل کشور موجود است، اما به دلیل نداشتن زیرساخت به صورت خام فروشی صادر میشود و با فناوری خارجی ها، تبدیل به موادی میشود که در داخل به آن نیاز داریم.
معادن با ارزش کشورمان را در اختیار خارجیها قرار داده ایم، در حالی که خودمان میتوانستیم از آن بهره ببریم. اکنون آنها مس را از ما دریافت کرده و تبدیل به ورق میکنند، در نهایت به چند ده برابر قیمت به خودمان میفروشند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات در صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری است؛ فرض کنید قیمت تمام شده خودرو در کارخانه ۱۰ ریال باشد,، اما میگویند باید آن را ۵ ریال بفروشید، همین کار باعث میشود کارخانهها زیان ده باشند.
مطلب زاده اضافه کرد: متاسفانه در کشور بها به ساخت داخل داده نمیشود؛ طی سالهای اخیر ارز برای مونتاژکاران بیشتر از صنعت داخل اختصاص داده شده، این در حالیست که میزان داخلی سازی مونتاژکاران تا ۲۵ درصد، اما میزان داخلی سازی صنعت داخل ۸۰ درصد است.
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه سازان صنایع همگن تشریح کرد: از طرفی میبینیم ارگانی مانند شهرداری که تخصص در صنعت خودرو ندارد، تبدیل به واردکننده اتوبوس میشود، این در حالیست که اتوبوسهای ساخت داخل روی دست خودروسازان مانده است.
به گفته وی، میانگین قیمت یک خودرو چینی حدود ۱۴ هزار دلار است، ارز مورد نیاز خودروهای تولید انبوه داخلی ۲ هزار دلار است، از طرفی برای ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده که اگر این اشتغال نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خودرو، لوکوموتیو صنعت است که ۵۸ صنعت، وابسته دارد و اگر این صنعت نباشد آن صنایع هم تعطیل خواهند شد.
منبع: صدا و سیما
ارسال نظر