۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
عامل رونق فروش خودرو‌های الکتریکی در سال‌های اخیر
شهر‌ها و کشور‌های سراسر جهان، اهدافی برای وسایل نقلیه الکتریکی تعیین کرده‌اند و بسیاری به دنبال حذف تدریجی وسایل نقلیه جدید با سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۵ یا قبل از آن هستند
کد خبر: ۷۳۲۹

به گزارش کارنا، شارژ برای پشتیبانی از ارائه خودرو‌های برقی ضروری است، اما شهر‌ها اغلب برای حفظ سرعت خود در تلاش هستند. ائتلاف جهانی تحرک جدید مجمع جهانی اقتصاد منبع جدیدی را برای دولت‌های شهری ارائه کرده است تا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شارژ خودرو‌های الکتریکی را تقویت کند.

رشد خودرو‌های الکتریکی توقف ناپذیر است و تغییرات مهمی مانند بهبود برد باتری، منجر به رونق فروش خودرو‌های الکتریکی در سال‌های اخیر شده است. در سال ۲۰۱۵، تنها یک درصد از فروش خودرو‌های جدید در سطح جهان از آن خودرو‌های الکتریکی بود، اما آخرین آمار نشان می‌دهد که فروش ۱۴ میلیون خودروی برقی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸ درصد از فروش جدید را شامل می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰، حدود ۲۴۰ میلیون خودروی برقی مسافری در جاده‌ها وجود داشته باشد.

شبکه‌های شارژ برای سازگاری با پذیرش خودرو‌های الکتریکی، به سرعت در حال رشد هستند. با این حال، ایجاد یک شبکه شارژ بزرگ در شهر‌ها چالش‌هایی را خواهد داشت. دولت‌های شهری اغلب منابع مالی و ظرفیت محدودی برای برنامه‌ریزی و مدیریت زیرساخت‌های شارژ دارند. خوشبختانه، بخش خصوصی آماده حمایت از شهر‌ها در این موضوع هستند.


ائتلاف جهانی تحرک با همکاری شرکای دولتی و خصوصی، نقشه راه جدیدی را برای شهر‌ها ارائه کرده است که راهنمایی‌هایی را در مورد اینکه چگونه شهر‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری و خرید از بخش خصوصی را برای افزایش هزینه خودرو‌های برقی جذب کنند و در عین حال منعکس‌کننده محدودیت مالی بسیاری از شهر‌ها باشد، ارائه کرده است.

چگونه دولت‌ها می‌توانند بخش خصوصی را تشویق کنند؟

تعیین یک راهبرد روشن برای شارژ از سوی شهر می‌تواند سیگنال‌های قوی در مورد تقاضا برای شارژ به بخش خصوصی ارسال کند. شهر‌ها ممکن است یک راهبرد شارژ همراه با یک برنامه تحویل را بررسی کنند، که هر دوی این موارد می‌تواند برای اپراتور‌های شارژ و سرمایه‌گذاران در مورد شرایط آتی عملیات اطمینان ایجاد کند.

علاوه بر این، شناسایی و دسترسی به زمین‌های دولتی مناسب برای شارژ زیرساخت‌ها یکی از تاثیرگذارترین اقداماتی است که یک دولت شهری می‌تواند برای تشویق خرید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام دهد. باز کردن قفل زمین عمومی با املاک شهری با قیمت بالا برای شارژ، می‌تواند انگیزه بزرگی باشد. برای مثال، لندن راهبرد زیرساخت خودرو‌های برقی خود را در سال ۲۰۲۱ ارائه کرد و چشم‌اندازی برای شارژ، از جمله پیش‌بینی‌هایی برای خودرو‌های برقی و شارژر‌های عمومی مورد نیاز تا سال ۲۰۳۰، و تعهد به باز کردن قفل زمین‌های متعلق به شهر برای شارژ، ترسیم کرد.

الزامی کردن شارژ برای ساختمان‌های جدید نشان‌دهنده تقاضای آتی برای ارائه‌دهندگان شارژ است. تنظیم استاندارد‌ها برای عملیات شارژ، مانند اطمینان از اینکه نقاط شارژ نسبت به برند ناشناس هستند، تجربه قابل پیش‌بینی تری را برای رانندگان خودرو‌های برقی ایجاد می‌کند و به پذیرش خودرو‌های الکتریکی کمک می‌کند.

طبق گزارش ویفروم، با تقاضای رو به رشد در شبکه‌های برق از بخش‌های مختلف، اطمینان از ظرفیت شبکه و دسترسی در انتقال به برق الکتریکی بسیار مهم است. در حالی که دولت‌های شهری ممکن است در بسیاری از موارد مسئول مدیریت شبکه‌ها نباشند، هنوز هم می‌توانند نقش کلیدی، به ویژه در تسهیل روابط بین اپراتور‌های شبکه و ارائه‌دهندگان شارژ داشته باشند. دولت‌های شهری می‌توانند با ساده‌سازی فرآیند‌های دسترسی به شبکه، مانند ساده‌سازی مجوز‌ها و شناسایی مکان‌های نصب، از ارائه‌دهندگان شارژ پشتیبانی کنند.

دولت‌های شهری همچنین می‌توانند با تشویق ارائه‌دهندگان شارژ و اپراتور‌های ناوگان به اتخاذ شارژ دوطرفه، به ویژه در محل‌های نصب شارژ بزرگ، به انعطاف‌پذیری و پایداری شبکه کمک کنند. شهرها، برای کمک به شبکه‌های انعطاف‌پذیر و پایدار، همچنین باید از بخش خصوصی در معرفی منابع انرژی پاک در ایستگاه‌های شارژ، همکاری با شرکت‌های برق، دولت و اپراتور‌های شبکه برای کاهش پیچیدگی‌ها حمایت کنند.

در شهر ناتینگهام انگلستان، پس از خرید حدود ۲۵۰ خودروی برقی، دولت ۴۰ شارژر دوطرفه نصب کرد. این شارژر‌ها با آرایه‌های خورشیدی و باتری‌ها برای تولید و ذخیره انرژی استفاده می‌کنند. شارژر‌های وسیله نقلیه به شبکه به وسایل نقلیه و پنل‌های خورشیدی اجازه می‌دهند باتری‌های سایت را شارژ کنند که سپس می‌تواند سایت را تغذیه کند یا به شبکه بازگردد، تقاضا را در زمان اوج مصرف کاهش می‌دهد و در هنگام تغذیه برق به شبکه برای شهر درآمد ایجاد می‌کند.

منبع:ایسنا

ارسال نظر