به گزارش کارنا، در سالهای گذشته، خودروهای برقی خانوادگی با قیمت مقرون به صرفه در اروپا کمیاب بودند. در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، هیچ مدل برقی تولید داخل با قیمتی کمتر از ۲۵هزار یورو عرضه نشد. اما اکنون مدلهایی مانند فیات گرنده پاندا، سیتروئن e-C ۳ و رنو ۵ وارد بازار شده اند که میتوانند دسترسی به خودروهای برقی را برای قشر گسترده تری فراهم کنند. بااین حال، حذف یارانههای دولتی در بازارهای بزرگی مانند آلمان و فرانسه، که از اصلیترین محرکهای فروش خودروهای برقی بودند، باعث کاهش تقاضا و افت فروش این خودروها شده است.
برخی خودروسازان مانند ب ام و و استلانتیس اعلام کرده اند که توانایی انطباق با قوانین جدید را دارند. برندهایی مانند تسلا و پولستار نیز عملکردی فراتر از اهداف تعیین شده داشته و حتی از فروش «اعتبار کربنی» به دیگر شرکتها سود میبرند. اما همه شرکتها شرایط مشابهی ندارند. فولکس واگن به دلیل کاهش تقاضا برنامه تعطیلی سه کارخانه در آلمان را اعلام کرده و فورد نیز در حال کاهش چهارهزار شغل در اروپاست.
در این میان، انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (Acea) هشدار داده است که فشار بیش ازحد قوانین میتواند به از دست رفتن مشاغل و کاهش سرمایهگذاریها منجر شود. این انجمن خواستار دوره های گذار طولانیتر و سیاستهای حمایتی بیشتر برای تولیدکنندگان شده است. در مقابل، فعالان محیط زیست معتقدند که این قوانین برای مقابله با تغییرات اقلیمی ضروری است و هرگونه تاخیر در اجرای آنها، آسیبهای زیست محیطی بیشتری به همراه خواهد داشت.
کمیسیون اروپا قرار است در ژانویه ۲۰۲۴ نشستهایی برای بررسی آینده صنعت خودرو برگزار کند. این صنعت اکنون در یک نقطه عطف قرار دارد: از یک سو، گذار به خودروهای برقی برای مقابله با بحران اقلیمی امری حیاتی است و از سوی دیگر، بدون سیاستگذاریهای دقیق و حمایتهای مالی، این گذار میتواند به بحرانهای اقتصادی گستردهای منجر شود.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر