به گزارش کارنا، صنعت پررونق تولید خودروهای الکتریکی در کشور چین، باعث افزایش نیاز شرکتهای خودروسازی به تراشههای خودرو شده است که در نتیجه افزایش واردات تراشههای الکترونیکی به داخل کشور را به همراه خواهد داشت.
طبق اطلاعات منتشر شده بیش از ۹۰ درصد تراشههای مورد نیاز شرکتهای خودروسازی چینی، از طریق مرزهای این کشور وارد میشود. این در حالی است، که مسئولان وزارت صنعت و تکنولوژی چین تاکنون بارها به موضوع ناتوانی این کشور در تولید چیپستهای مورد نیاز خودروهای برقی اشاره کردهاند.
طبق اطلاعات منتشر شده، تراشههایی که در داخل خاک کشور چین تولید میگردند، توانایی برطرف کردن تنها ۱۰ درصد از نیاز خودروسازان را دارد و مابقی نیاز خودروسازان از طریق واردات صورت میگیرد.
معاون مدیر مرکز توسعه تحقیقات چین، سال گذشته اذعان کرد که در بخش تولیدات تراشههای محاسباتی و کنترلی، کشور چین تنها توان تولید یک درصد از نیاز صنعت خودروسازی را دارد، این در حالی است که در خصوص تولید تراشههای مربوط به بخش توان رسانی و حافظه، میزان خودکفایی تنها در حدود ۸ درصد است.
تلاشهای کشور چین مبنی بر رهبری بازار جهانی خودرو برقی، باعث افزایش فشارهای ناشی از مشکلات مربوط به تامین قطعات و تراشههای مورد نیاز شده است که به واسطه تنشهای ژئوپولیتیکی شدید با ایالات متحده باعث افزایش نگرانیها شده است.
دولت چین چندی پیش خودروسازان را تشویق کرده بود تا تولیدات بومی تراشههای مورد نیاز را تا پایان سال ۲۰۲۵ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. این در حالی است که تولیدات خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۳، در حدود ۳۷.۵ درصد افزایش یافته و این کشور توانسته ۱۱.۴۹ میلیون خودروی برقی تولید کند.
با توجه به آنکه تراشههای الکتریکی استفاده شده در خودروهای الکتریکی به مراتب بیشتر از خودروهای احتراقی و هیبرید است، افزایش تولیدات این نوع از خودروها، باعث شده است که مصرف نیمههادیها افزایش پیدا کند. به طور میانگین در خودروهای معمولی تعداد تراشههای الکتریکی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تراشه میباشد، این در حالی است که بسته به پیچیدگی و ویژگیهای موجود در خودروهای برقی، این تعداد میتواند بین ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ تراشه برسد که باعث افزایش وابستگی خودروسازان به تامین نیمههادیها خواهد شد.
ارسال نظر