به گزارش کارنا، کیفیت خودروهای داخلی که سالهاست مورد انتقاد مصرفکنندگان قرار گرفته است از سال ۹۷ و با اعمال تحریمها تشدید شد.
به اذعان وزارت صمت عامل کیفیت پایین خودروهای تولیدی، استفاده از پلتفرمهای قدیمی توسط خودروسازان است و در سند تحول صنعت خودرو نیز به این موضوع پرداخته است.
خودروسازان از سالها پیش با پلتفرمهای استقراضی از خودروسازان فرانسوی به تولید محصولات داخلی پرداخته اند؛ پلتفرمهایی که دهها محصول بر آن سوار شده و با تغییر در برخی قطعات مانند چراغ ها، خودروهای جدیدی به بازار عرضه کردهاند.
اگرچه ارتقای پلتفرمها سالهاست در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است، اما به نظر میرسد الزام به رعایت استانداردهای اجباری از سوی سازمان ملی استاندارد، خودروسازان را مجبور به توقف تولید خودروهای قدیمی کرده است.
سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه استفاده از پلتفرمهای جدید به معنای واقعی در صنعت خودرو کشورتجربه نشده است، اظهار داشت: خودروسازان داخلی به اندکی تغییر در پلتفرم خودروهای قدیمی بسنده کرده و با ایجاد تغییرات ظاهری در محصولات جدید خود آنها را تولید و به بازار عرضه میکنند.
وی در ادامه افزود: این در حالی است که خودروسازان در دنیا با همکاری تیم تحقیق و توسعه و مراکز علمی و پژوهشی خود و بر اساس نیازهای جدید در بازار، پلتفرمهای جدیدی را توسعه داده و محصولات به روز و مدرن را تولید و به بازار عرضه میکنند.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: اگرچه قابلیت ساخت و توسعه پلتفرمهای جدید توسط مرکز تحقیقات و معاونت توسعه محصول شرکتهای خودروساز داخلی وجود دارد، اما این مهم نیازمند افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور است.
ابراهیمی نژاد پایین بودن مقیاس تولید خودرو را از دلایل عدم به روز رسانی پلتفرم توسط خودروسازان داخلی عنوان و بیان کرد: متاسفانه تیراژ پایین تولید خودرو در کشور امکان توسعه پلتفرمهای جدید مطابق با نیازهای بازار را از خودروسازان داخلی سلب کرده است.
وی اضافه کرد: علیرغم افزایش تقاضا در بازار خودرو در سالهای اخیر، اما شرکتهای خودروساز داخلی به دلیل عدم توان سرمایه گذاری و یا الزامات قانونی، امکان توسعه محصولات جدید را از دست داده اند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه توسعه پلتفرمهای جدید در خودروسازی مستلزم نگاهی آینده نگر، قانون گذاری و نظام تنظیم گری است، تاکید کرد: واقعیت این است ساخت پلتفرمهای جدید با توجه به برنامههای کوتاه مدت و و مدیریتهای ناپایدار در صنعت خودرو کشور امری مشکل به نظر میرسد.
ابراهیمی نژاد در پایان اذعان داشت: همان طور که خودروسازان دنیا با ابزارهای تشویقی مانند معافیتهای مالیاتی به سمت توسعه پلتفرمهای جدید حرکت کرده اند، ما نیز با مشوق های، چون تخصیص ارز و کاهش تعرفهها میتوانیم نسبت به سرمایه گذاری برای ساخت پلتفرمهای جدید در صنعت خودرو اقدام کنیم.
ارسال نظر