به گزارش کارنا، آئودی GT۵۰ کانسپت به سبک قدیمی به مناسبت تاریخچه ۵۰ ساله موتورهای پنج سیلندر این برند ممتاز آلمانی معرفی شد که از سال ۱۹۷۶ با آئودی ۱۰۰ آغاز شده بود.
اولین موتور پنج سیلندر تولیدی آئودی ظرفیتی تنها ۱.۲ لیتری داشت و قدرت ۱۰۰ کیلووات تولید میکرد. از آن پس این ساختار پنج سیلندر در برخی از مشهورترین مدلهای آئودی از جمله خودروهای جاده و رالی کواترو، RS۲ اوانت و TT RS به کار رفته است.

در حالی که فورد، ولوو و فولکس واگن در گذشتهای نه چندان دور از موتورهای پنج سیلندر استفاده میکردند، اکنون همه این موتورها با نسخههایی چهار سیلندر جایگزین شدهاند.
موتور پنج سیلندر آئودی به صورت موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۹۹ کیلووات و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر در جدیدترین RS۳ حفظ شده که به عنوان اساس GT۵۰ کانسپت به کار گرفته شده است.

این پنجمین سالی است که کارآموزان در کارخانه آئودی در نکازاولم یک کانسپت جدید خلق میکنند و برای تبدیل RS۳ به GT۵۰، درها، سقف، کاپوت، در صندوق عقب و کابین خودروی اهدا کننده را جدا کردهاند.
بدنه GT۵۰ از پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس (FRP) ساخته شده و طراحی آن الهام گرفته از خودروهای مسابقهای آئودی ۹۰ IMSA GTO و آئودی ۲۰۰ کواترو Trans-Am است که در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با موفقیت در ایالات متحده رقابت میکردند. سقف GT۵۰ از یک سدان آئودی ۸۰ گرفته شده است.

GT۵۰ در تضاد کامل با RS۳، دارای سطوح صاف، جزئیات بیشتر و قسمتهای جلو و عقب صاف است. این ویژگیها نه تنها با سدانهای ۹۰ و ۲۰۰ که از آنها الهام گرفته شده، مطابقت دارند، بلکه اسپلیتر جلوی بزرگ، اسپویلر بزرگ لبه صندوق عقب، دیفیوزر عقب و گلگیرهای برجسته این کانسپت را نیز آشکارتر میکنند.
در حالی که بدنه این خودرو یادبودی برای خودروهای مسابقهای آمریکایی آئودی است، رینگهای آلیاژی آن ادای احترامی به رینگهای تعبیه شده در خودروهای مسابقه این خودروساز در لمانز هستند.

از دیگر ویژگیهای الهام گرفته از خودروهای پیست در این کانسپت میتوان به خروجی اگزوز کناری و رول کیج سفارشی اشاره کرد.
ارسال نظر