به گزارش کارنا، دهها شرکت خودروسازی فعال در چین قصد دارند امسال ۷۱مدل خودروی برقی باتری دار جدید را به فروش برسانند. بسیاری از مدلهای جدید کاپوتهای بلندتر، ظاهری جذاب و فضای ذخیرهسازی بیشتر دارند. خودروها تایرهای بزرگتری دارند که ترمز را بهبود میبخشد؛ صندلیها ضخیمتر و راحتتر هستند و باتریها کوچکتر بوده و قویتر و سریعتر شارژ میشوند. این تغییرات با هدف جذابیت بیشتر خودروها برای مشتریان در چین و رقابتیتر بودن در خارج از کشور ایجاد شده است.
چین همچنین با فناوری و قوانین خودروهای خودران پیش میرود. مقامات این هفته ترتیبات امنیتی دادهها را برای وسایل نقلیه خودمختار توانمندتر تصویب کردند. آنها خودروهای تسلا، شرکت آمریکایی خودروهای الکتریکی را که در چین نیز خودرو میسازد و میفروشد و همچنین پنج تولیدکننده چینی، از جمله بی وای دی، رقیب اصلی تسلا در جهان و نیو، بازیگر قدیمی در بخش خودروی چین را تایید کردند. این مصوبات نشان دهنده اشتیاق دولت چین برای پیشبرد توسعه وسایل نقلیه خودران است که به طور گسترده بهعنوان محوری برای رقابت آتی در صنعت خودرو دیده میشود. این فناوری بیشتر با خودروهای برقی باتری دار سازگار است تا با خودروهای پلاگین هیبریدی یا خودروهای بنزینی و شرکتهای چینی در تلاش هستند تا به تسلا، رهبر این سیستمها برسند.
خودروسازان چینی سرمایهگذاری زیادی روی نرم افزارهای کمک راننده انجام داده اند. فرانک وو، معاون طراحی در Jiyue گفت خودروی الکتریکی «در حال تبدیل شدن به یک روبات روی چرخ است.» باتریهای بهتر و کاهش هزینهها پشتوانه فشار چین برای تولید خودروهای الکتریکی است. کانتمپ، شرکت قطعات خودروی چینی مستقر در جنوب شرقی چین و بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان، هفته گذشته در نمایشگاه خودروی پکن اعلام کرد که شارژ ۱۰دقیقهای جدیدترین باتری آن، برد ۵۹۵کیلومتری را به همراه خواهد داشت. به گفته این شرکت، یک شارژ کامل ۳۰دقیقهای میتواند مسافت ۹۹۸کیلومتری را داشته باشد. پیشرفتها به این معناست که سازندگان وسایل نقلیه میتوانند از باتریهای کوچکتر استفاده کنند، فضای داخلی خودروها را آزاد کنند یا میتوانند باتری را در همان اندازه نگه دارند و به برد بیشتری دست یابند. بیشتر فضای اضافی به صندلیهای عقب بزرگتر با فضای پای بیشتر اختصاص مییابد.
وانگ تان، مدیرکل طراحی اکسپنگ، تولیدکننده خودروهای الکتریکی چینی، گفت ما تمرکز بیشتری روی صندلی عقب خواهیم داشت و میخواهیم آن را جذابتر کنیم. سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی معمولا سبک نگهداشتن خودروها را در اولویت قرار میدادند، زیرا وزن آن چیزی است که بیشتر برای اینکه یک خودرو تا چه حد میتواند پیش از نیاز به شارژ مجدد حرکت کند، اهمیت دارد، اما باتریهای قویتر اکنون به خودروهای الکتریکی اجازه میدهند طویلتر و سنگینتر شوند. کریس توماسون، معاون طراحی نیو گفت قسمتهای جلویی بزرگتر ظاهری مجلل ایجاد میکند که تحسین بسیاری از خریداران از وسایل نقلیه کاربردی اسپرت را به همراه دارد.
خودروسازان چینی نیز از طرحهایی با مزیتهای بیشتر استقبال میکنند، مانند سدان دنزا Z ۹ GT که در نمایشگاه پکن توسط بی وای دی ارائه شد. آنها از آلومینیوم سبکوزن، اما پرهزینه دور میشوند و خودروهایی با نسبت بالاتری از آلیاژهای فولادی سنگین تر، اما ارزانتر میسازند. بسیاری به جای خودروهایی که فقط با باتری کار میکنند، خودروهای پلاگین هیبریدی میخرند؛ اگرچه بازارهای هر دو هنوز در چین در حال رشد است. جنرالموتورز و فورد موتور، بخش عمدهای از بازار خود را در چین طی پنجسال گذشته از دست داده اند. فورد امسال تصمیم گرفت بر موستانگهای بسیار متفاوت، مجهز به موتورهای ۵لیتری V-۸ بنزینی و چهار لوله اگزوز تمرکز کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر