۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
اختصاصی
عدم پایبندی روسیه به قرارداد با قطعه سازان و خودروسازان ایرانی
با آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی و شروع تحریم‌ها علیه روسیه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا روسیه را ترک و فعالیت خود در این کشور را به حداقل رساندند.
کد خبر: ۱۰۷۴۸

به گزارش کارنا، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی و شروع تحریم‌ها علیه روسیه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا روسیه را ترک و فعالیت خود در این کشور را به حداقل رساندند.

با خروج خودروسازان جهانی از روسیه، زمزمه ورود خودروسازان و قطعه سازان ایرانی به بازار روسیه شنیده شد و انتظار می‌رفت صنعتگران ایرانی بتوانند خلأ نبود دیگر خودروسازان در این کشور را جبران کنند.

دو سال پیش بود که روسیه با امضای ۱۲تفاهم‌نامه به مبلغ ۷۰۰میلیون دلار در زمینه صادرات قطعات و ۳۰۰میلیون دلار برای صادرات خودرو همکاری خود با قطعه سازان و خودروسازان ایرانی را آغاز کرد. این در حالی است که طبق آخرین آمار گمرک، ارزش صادرات قطعات خودرویی به روسیه در ۶ماه نخست سال جاری ۵.۶میلیون دلار بوده است.

به منظور پاسخ به این پرسش که چرا قرارداد‌های خودرویی که از دو سال پیش بین ایران و روسیه منعقد شده تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است با سعید صبوری، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

صبوری عدم پایبندی روسیه به قرارداد با قطعه سازان و خودروسازان ایرانی را از دلایل شکست تفاهم نامه‌های خودرویی این دو کشور عنوان و بیان کرد: متاسفانه روسیه در قرارداد‌های خودرویی با ایران تنها منافع خود را مدنظر قرار داده و تجربه نیز نشان داده همکاری با روسیه هیچگاه دستاورد قابل توجهی برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور نداشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: واقعیت این است روسیه با توجه به تحریم‌های بین المللی علیه صنعت خودروسازی این کشور و نقطه مشترکی که از این منظر با ایران دارد و در واقع به منظور بهره مندی از تجارب و توانمندی قطعه سازان و خودروسازان ایرانی تظاهر به همکاری با ایران می‌کند.

عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به تمایل روسیه به همکاری با خودروسازان چینی افزود: به هر حال چین به دلیل امکانات وسیع، تولیدات متنوع و فراوانی که دارد، بازار روسیه را قبضه کرده و هم اکنون بخش اعظمی از بازار روسیه در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد. مضاف بر اینکه قطعه سازان ایرانی به دلیل تیراژ پایین تولید خودرو در روسیه قادر به تامین قطعات موردنیاز این کشور نیستند.

صبوری درباره وضعیت دیگر بازار‌های صادراتی در صنعت قطعه سازی اظهار داشت: به طور کلی قطعه سازان داخلی به دلیل تحریم‌ها و عدم مبادلات پولی و بانکی، روابط تجاری معناداری با دنیا ندارند. ضمن اینکه تکنولوژی ساخت خودرو در کشور ما فاصله زیادی با خودرو‌های حال حاضر دنیا دارد و قاعدتا قطعه سازان داخلی در شرایط تحریمی قادر به به روز رسانی فناوری تولید قطعات و تامین قطعات خودرو‌های روز دنیا نیستند.

ارسال نظر