۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳
اختصاصی
سهم خودروسازان و قطعه سازان در افت کیفیت خودرو‌های داخلی چقدر است؟+صوت
کیفیت به عنوان پاشنه آشیل صنعت خودرو همواره مورد غفلت خودروسازان داخلی قرار بوده است. مهم‌تر از همه اینکه عدم تناسب میان کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی به نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت محصولات داخلی دامن زده است.
کد خبر: ۱۲۵۹۲

به گزارش کارنا، کیفیت به عنوان پاشنه آشیل صنعت خودرو همواره مورد غفلت خودروسازان داخلی قرار بوده است. مهم‌تر از همه اینکه عدم تناسب میان کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی به نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت محصولات داخلی دامن زده است.

علیرغم اینکه صنعت خودرو در بسیاری از کشور‌ها از صنایع مهم و محرک اقتصاد آن کشور به شمار می‌رود، اما این صنعت در ایران همواره مورد انتقاد مسئولین و مردم بوده تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با صنعتگران کیفیت خودرو‌های داخلی را مورد انتقاد قرار داده اند.

اگرچه قطعات بخش عمده خودرو را تشکیل می‌دهند و سهم حدود ۷۰ درصدی در کیفیت خودرو‌ها دارند، اما از نگاه قطعه سازان، افت کیفیت قطعات تحت تاثیر روابط میان خودروسازان و قطعه‌سازان و نحوه ثبت سفارش از سوی خودروسازان قرار دارد.

حال سؤالی که مطرح است اینکه سهم خودروسازان و قطعه سازان در افت کیفیت خودرو‌های داخلی چقدر است؟ در این خصوص با محمود نجفی سهی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور به گفتگو پرداختیم.

وی با بیان اینکه سهم خودروسازان در افت کیفیت خودرو‌ها ۶۰ درصد و سهم قطعه سازان ۴۰ درصد است، عنوان کرد: خودروساز به هیچ عنوان نباید قطعه بی کیفیت را از قطعه ساز تحویل بگیرد و برای تحویل قطعه باکیفیت باید هزینه آن را پرداخت کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است از محصولاتی، چون پراید و پژو ۴۰۵ و دیگر خودرو‌هایی که بر اساس تکنولوژی ۲۰ سال پیش تولید شده اند، نباید کیفیتی بیش از این را انتظار داشت و قطعا نمی‌توان کیفیت آنها را با خودرو‌های روز دنیا مقایسه کرد.

نجفی سهی در گفتگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: اگر خودروسازان به مساله کیفیت توجه لازم را داشته باشند و عزم جدی برای بهبود کیفیت محصولات خود داشته باشند و بین قطعه سازان تفاوت قائل نشوند قطعا قطعات ساخت داخل جوابگوی خودرو‌های داخلی و نیاز مصرف کنندگان خواهد بود.

وی کیفیت پایین خودرو‌های داخلی را مسأله‌ای درون سازمانی عنوان و بیان کرد: خودروسازان به راحتی می‌توانند قطعات با کیفیت نامطلوب را کنار گذاشته و از ظرفیت دیگر تامین کنندگان برای تامین قطعات باکیفیت استفاده کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور خاطرنشان کرد: البته نباید نقش سیاست‌های کلان صنعت خودرو طی ۳۰ سال گذشته را در عدم نوآوری و کاهش کیفیت خودرو‌های داخلی فراموش کرد.

تعداد بازدید : 3
 

ارسال نظر